Jornada: ENTRETEIXINT EXPERIÈNCIES
- Lloc:
- És una Jornada virtual
- Inici:
- |
Presentació i objectiu:
L'ICE de la UdL i el MIE de Lleida van organitzar la Jornada virtual "Entreteixint experiències - Els reptes d'una docència confinada" amb l'objectiu de compartir experiències viscudes en aquests darrers mesos a Infantil, a la Primària, a l’ESO, al Batxillerat i a la FP. En aquest darrer trimestre molt complicat a tots els nivells, hem hagut d'aprendre ràpid i hem vist i viscut l'escola i l'educació d'una manera diferent. Sovint ha calgut assajar i equivocar-nos per saber què podíem i què no podríem fer.
Ara, després d'aquests mesos, tenim una experiència valuosa que val la pena compartir; no la podem desaprofitar. Per això ens vam trobar virtualment prop de 250 docents, per escoltar-nos i explicar-nos com hem visctur l'educació des de casa, amb els edificis tancats però les escoles i centres educatius oberts.
En aquesta jornada els dies 2 i 3 de juliol ens vam preguntar com hem vist el nostre alumnat i com hem treballat amb ell, quines han estat les oportunitats i quins han estat els inconvenients. També va mirar d'entendre, un cop més, que l'educació comporta comunicació, acompanyament i atenció, tant vers l'alumnat com cap al professorat. Ara, més que mai, cal cuidar-nos per prendre nous rumbs i per acceptar nous reptes!
L'objectiu de la jornada, en definitiva, va ser compartir entre iguals, enriquir-nos junts i inspirar-nos de cara al nou curs. També va haver-hi reflexions i suggeriments per atènyer criteris sòlids davant de noves etapes de "semiconfinament".
Cartell de la jornada: https://urlzs.com/UKdpe
RECUPERA ELS VÍDEOS DE LES EXPERIÈNCIES CLICANT SOBRE EL TÍTOL DE LA PONÈNCIA
També pots veure els materials utilitzats anant a "Més informació", sota de cada experiència
EXPOSICIONS DIJOUS 2 DE JULIOL
Sales d’Infantil i Primària
Horari |
Sala 1 Infantil (0-6) |
Sala 2 Primària |
Sala 3 Primària |
10h - 10:05h |
Presentació de la Jornada |
Presentació de la Jornada |
Presentació de la Jornada |
10:05h - 10:30h |
Un nou repte al nostre camí (Llar infants El Carrilet, Albatàrrec) |
Més enllà de l’habitació (Escola Alba) |
Ballem? Coreografia col·lectiva (Escola Sant Jordi) |
- 10:55h |
Sant Jordi Confinat |
Com fer història... i saber-ho (Escola Joan Maragall) |
Reptes confinats, oportunitats per al canvi! (ZER L’Oliver, de Maials) |
10:55h - 11:20h |
L’orquestra vegetal |
Més a prop que mai: una experiència d'equip transformadora! (Col. St Jaume-Les Heures, Lleida) |
Els racons de casa meva en una maqueta |
11:20h – 11:45h |
Proposta creativa |
Confinament Virtual a l'Escola Mossèn Albert Vives (Escola Albert Vives, La Seu d’Urgell) |
#fentcicletotaniràbe. Reptes confinats |
11:45h – 12:05h |
Intervencions obertes. Final de la Jornada |
Temps de confi(n)ament (Escola Mare de Déu de la Mercè – Sant Ramon) |
Intervencions obertes. Final de la Jornada
|
12:05 – 12:30h |
|
Intervencions obertes. Final de la Jornada |
|
Sales de Secundària, CFGM i CFGS
Horari |
Sala 4 Secundària |
Sala 5 Secundària |
Sala 6 CFGM i CFGS |
10h - 10:05h |
Presentació de la Jornada |
Presentació de la Jornada |
Presentació de la Jornada |
10:05h - 10:30h |
Donem-li un xic de color a la vida (INS Guindàvols) |
Tots hem après (INS Maria Rúbies) |
FP 4.0: La flexibilitat ens genera noves oportunitats (INS Escola del Treball) |
10:55h |
Investigació en el laboratori des de casa: Energia, piles i electròlisi (INS de l’Arboç) |
Gestió del treball cooperatiu i els treballs globalitzats en confinament a través de mentories (Escola Virolai - Barcelona) |
Confinament en 3Ds (INS Ronda) |
10:55h - 11:20h |
Creativitat en ciència, en temps de confinament (INS Joan Oró) |
Els plàstics, tot un món (INS Josep Vallverdú) |
Confinament en directe (INS d'Hoteleria i Turisme de Lleida) |
11:20h – 11:45h |
En confinament: Institut obert d'Alpicat (INS Alpicat) |
e-twinning: Hands of the World: Can you see what we say? (INS Ponts) |
Experiències FOL en confinament |
11:45h – 12:05h |
Intervencions obertes. Final de la Jornada |
Intervencions obertes. Final de la Jornada |
Conducció virtual de Senderisme (INS d'Aran, Viella) |
12:05h – 12:30h |
|
|
Intervencions obertes. Final de la Jornada |
EXPOSICIONS: DIVENDRES 3 DE JULIOL
Horari |
Sala 1 |
|
|
10:00h - 10:55h |
L'escola postconfinament. Una millor Escola. per Coral Regí (directora de l'Escola Virolai de Barcelona)
|
11:00h - 11:55h
|
SALA 1 INFANTIL: #Imaginari SET20 INF per Cristina González (cap d'estudis de l'IE Daniel Mangrané de Jesús) |
||
SALA 2 PRIMÀRIA: Escola Octavio Paz: una mirada postpandèmia per Xavier López (director de l'Esc Octavio Paz, Barcelona)
|
|||
SALA 3 SECUNDÀRIA: #Imaginari SET20 ESO
per Alberto Esteban (cap d'estudis d'ESO de l'IE Daniel Mangrané de Jesús) |
|||
11:55h – 12:00h |
Cloenda de la Jornada |
Cloenda de la Jornada |
Cloenda de la Jornada |
INDICACIONS per presentar la comunicació:
- Interessa especialment que puguis explicar com heu gestionat l’acció educativa des del punt de vista del professorat.
- Durant l’exposició és important aportar imatges (en una presentació), vídeo, material sonor o el que consideris Important perquè s’entengui bé el que vols explicar.
- No cal contestar totes les preguntes que venen a continuació, solament aquelles que us siguin útils per desenvolupar i explicar la vostra experiència, per fer entendre com vau plantejar l’acció educativa. A part del que explicareu, volem que es pugui entrar en conversa i posar en valor també a partir dels comentaris dels assistents.
1.-Suggeriments per parlar del que hem passat: Bones pràctiques d’adaptació a les circumstàncies derivades del confinament.
· Què hem après? com ho hem après?
· Què podríem millorar del que hem fet?
· Què faríem diferent amb l’experiència que tenim?
· Quins aspectes han estat importants i que no s’han de desatendre en el futur?
· On ha quedat la socialització i què s’ha fet per reconduir-la?
· Com s’ha establert la comunicació “humana”? Quins canals han estat més efectius? Com a equip docent, cap a les famílies i l’alumnat.
· Quin paper de suport social ha fet l’escola? Què més podria fer si estigués organitzada a priori?
2.-Suggeriments per parlar sobre el present: Intercanvi emocional, de retrobada, “d’animació interpersonal”.
· Com ens hem sentit, què és el que ens ha permès ser resilients? Com ens hem animat davant de la dificultat?
· Compartir il·lusió per tal d’activar-nos.
· Obrir mires a les famílies que es troben limitades. Com ajudar-les a ser agents actius i de suport a l’aprenentatge?
· La solitud vs l’acompanyament mutu.
· Què necessitem per cohesionar claustres, equips docents i grups d’alumnes en aquest temps post confinament de fase 0? la distància física que no suposi una distància social...
3.-Suggeriments per parlar sobre el que vindrà: Criteris enfocaments, línies de treball, competències essencials que heu planificat per a un "semiconfinament" (més enllà dels aspectes estructurals dels centres).
· Com abordarem la manca de professorat per arribar a tothom en les condicions favorables. L’autonomia de l’alumne.
· Pensem en continguts transmissius i activitats repetitives o bé amb el treball globalitzat i enfocament d’alumne en el centre del seu aprenentatge?
· Com gestionar l’aprenentatge d’un alumnat cansat de tanta feina descontextualitzada… Aguantarem un altre trimestre així?
· Com els ajudem a ser autònoms?
· Com impliquem les famílies en el suport de l’aprenentatge?
· En les sessions presencials, quines tasques d’aprenentatge s’enduran cap a casa per continuar treballant de forma autònoma?
· Com ho avaluarem tot plegat?
· Com incentivar la relació amb els companys i amb altres persones de l’entorn de l’alumne?
4.-Altres interrogants:
- El confinament ha provocat una revolució educativa o un retrocés? S’ha forçat la transformació? Quines prioritats educatives es dibuixen a partir d’ara?