Cursos de formació del professorat

 Descarregar Pdf
imatge quadrada web

 

Des de l'ICE de la UdL amb la col·laboració del Departament d'Educació i Formació Professional, t'oferim un ventall de cursos de formació per tal que puguis aprofundir en la temàtica que més t'interessi amb la finalitat de millorar la teva formació i puguis transferir aquests aprenentatges a la teva aula.

Cal fer la inscripció clicant a l'enllaç corresponent que trobaràs al final de la informació de cada curs.

   Darrera modificació:

Informació i inscripcions als cursos del tercer torn (juliol)

 Descarregar Pdf

L’art de pensar: atenció, memòria i funcions executives a través dels clàssics

Persones destinatàries: Docents d'Ed. Primària i d'Ed. Secundària.

Descripció: En un món ple de distraccions, com podem ajudar el nostre alumnat a focalitzar l'atenció, recordar allò essencial i prendre decisions de manera efectiva? Aquest curs ofereix una aproximació pràctica a les funcions cognitives fonamentals a través de tres grans obres literàries: Les mil i una nits, Momo i L'Odissea.
S'han planificat tres sessions, cadascuna relacionada amb un dels dominis cognitius, i una sessió final de tancament, que estarà centrada en la resolució de casos pràctics que ens podem trobar en el nostre dia a dia a les nostres aules.

Formadora: Maite Martí Guiu

Objectius:

- Comprendre com funcionen els processos de l'atenció, la memòria i les funcions executives, en l'aprenentatge i com es poden entrenar i compensar amb tècniques basades en l'evidència.

- Desenvolupar un projecte que ens pugui ser útil en el nostre dia a dia com a docents, seleccionant aquelles estratègies i actuacions que puguin perfilar, perfeccionar i millorar les nostres tasques diàries i activitats.

Continguts:

BLOC 1: L'ATENCIÓ - Les mil i una nits
- Què és l'atenció? Definició i tipus d'atenció (selectiva, sostinguda, dividida).
- Mecanismes cognitius de l'atenció i com es desenvolupen en infants i adolescents.
- Factors que influeixen en l'atenció a l'aula: emocions, motivació, entorn i tecnologia.
- L'art de captar i mantenir l'atenció: lliçons de Les mil i una nits i aplicació a la docència.
- Estratègies i tècniques per potenciar l'atenció en l'alumnat (atenció compartida, gamificació, gestió dels estímuls distractors...).
- Atenció i dificultats d'aprenentatge: TDAH, TEA i altres perfils amb dificultats d'atenció.
- Activitats pràctiques: exercicis d'atenció basats en la narrativa i tècniques per entrenar-la.

BLOC 2: LA MEMÒRIA - Momo
- Com funciona la memòria? Tipus de memòria (sensorial, de treball, a llarg termini).
- El paper de la memòria en l'aprenentatge: com recordem i oblidem la informació.
- Momo i el temps: relació entre la memòria, la pausa i l'atenció plena.
- Estratègies per millorar la memòria en l'alumnat: repetició espaiada, elaboració, codificació dual...
- Errors de la memòria i falsos records: implicacions per a l'ensenyament.
- Memòria i dificultats d'aprenentatge: estratègies per a l'alumnat amb dificultats de memòria de treball i retenció de la informació.
- Activitats pràctiques: estratègies i tècniques de memorització aplicades a l'aula.

BLOC 3: LES FUNCIONS EXECUTIVES - L'Odissea.
- Què són les funcions executives? Components clau i implicacions a l'aula.
- El paper de les funcions executives en l'autonomia i el rendiment acadèmic.
- Ulisses com a model de funcions executives: gestió de l'impuls, adaptació als canvis i planificació estratègica.
- Dificultats en funcions executives en l'alumnat: impacte en l'aprenentatge i la conducta.
- Com entrenar les funcions executives a l'aula? Estratègies pràctiques i metodologies basades en l'evidència.
- Autoregulació i metacognició: ajudar l'alumnat a pensar sobre el seu propi pensament.
- Activitats pràctiques: jocs, dinàmiques i tècniques per millorar les funcions executives.

BLOC 4: Casos pràctics.

Metodologia:

Aquest curs combina una aproximació teòrica i pràctica, promovent l’aprenentatge significatiu a través de l’experimentació i la reflexió. La metodologia s’estructura en tres eixos principals:

  • Exploració i anàlisi: cada bloc s’iniciarà amb una introducció teòrica sobre els processos cognitius (atenció, memòria i funcions executives), relacionant-los amb la neurociència i la seva aplicació a l’educació.
  • Aprenentatge vivencial i participatiu: s’utilitzaran dinàmiques inspirades en les obres literàries (Les mil i una nits, Momo i l’Odissea), així com jocs, activitats pràctiques i tècniques aplicables a l’aula per reforçar els conceptes treballats.
  • Aplicació a la pràctica docent: els participants dissenyaran i compartiran estratègies concretes per potenciar aquestes habilitats en el seu alumnat, afavorint la transferència del coneixement a la seva realitat educativa.

A més, el curs inclou una activitat final de creació, en què cada docent elaborarà una proposta didàctica innovadora, integrant els aprenentatges adquirits. Aquesta tasca es realitzarà de manera asíncrona i es lliurarà online, promovent la reflexió i l’aplicació pràctica dels continguts.
L’enfocament és col·laboratiu, dinàmic i orientat a la realitat educativa dels participants, assegurant que les estratègies treballades siguin fàcilment adaptables i transferibles a l’aula.

Avaluació: 

- Assistència i participació en les sessions presencials.

- Lliurar una activitat de síntesi final.

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

- 80% d'assistència a les sessions de formació.

- Validació positiva de l'activitat de síntesi final.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula -. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont.

Horari: De 9:00 a 13:00 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 3a Sessió: dijous 3/07/25
  • 4a Sessió: divendres 4/07/25

  

INSCRIPCIÓ

INTERIORITAT COMPARTIDA: Humanitzant l’educació amb Mindfulness

Persones destinatàries: Docents de tots els nivells educatius

Descripció: Formació vivencial orientada al benestar personal i la gestió emocional a l’aula, amb pràctica guiada, i compartida entre professionals: l’atenció plena, l’autocura i la cura dels altres per viure millor.

Formadores: Judit Ruiz Mateu, Sílvia Porté Capdevila, Isabel Matas Salla, Helena Messalles Naranjo i Mònica Gràcia Llevot.

Objectius:

- Experimentar en primera persona tècniques de mindfulness, moviment conscient i relaxació, i conèixer-ne els seus fonaments.

- Contribuir al desenvolupament del benestar personal i la recerca de sentit vital i professional.

- Oferir eines per a l’implementació de tècniques de consciència plena a l’aula.

- Incrementar l’autoconsciència, autoconeixement, autocompassió i la humanitat de la comunitat educativa.

- Prevenir l’estrès laboral de les i els docents.

- Millorar la gestió emocional del professorat i l’alumnat.

Continguts:

- Què és i què no és mindfulness. Tipus de pràctiques.

- L’aula conscient.

- La brúixola interior. Intencions i fortaleses.

- L’aquí i l’ara: l’atenció plena; la respiració.

- La veu; la parla; l’escolta atenta; els contes; el cant; la comunicació

- La consciència sensorial; les visualitzacions.

- El cos; la postura; el moviment; la relaxació.

- La calma mental.

- La compassió i l’autocompassió.

- Recursos, bibliografia, webgrafia, programes i projectes.

Metodologia:

Aquest curs és eminentment vivencial a través de diferents pràctiques, acompanyada de breus explicacions dels seus fonaments a l’inici de les sessions i sempre que s’hi adigui.

S’inclouen moments per compartir dubtes, vivències i/o reflexions en grup.

Avaluació: 

- Assistència i participació en les sessions presencials.

- Caldrà entregar un portafoli amb el recull de la implementació diària d'alguna de les pràctiques i el seu resultat, a més d'un recull de les pràctiques que es consideren factibles portar a l'aula mitjançant una petita planificació.

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

- Assistència al 80% de les sessions presencials i

- Validació positiva de l'entrega escrita del treball personal.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula -. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont.

Horari: 

De 9:00 a 13:00 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 3a Sessió: dijous 3/07/25
  • 4a Sessió: divendres 4/07/25
  • 5a Sessió: dilluns 7/07/25
  • 6a Sessió: dimarts 8/07/25

  

INSCRIPCIÓ

L'Univers i la física a l'aula: Recursos i experiments per a secundària

Persones destinatàries: Docents de secundària de ciències

Descripció: Aquest curs ofereix una introducció pràctica a diferents tècniques d'observació i experimentació en física i astronomia, adaptades a l'ensenyament de secundària. Al llarg de sis sessions, els participants aprendran a realitzar experiments senzills per determinar propietats físiques i astronòmiques fonamentals, desenvolupar recursos didàctics innovadors i apropar als alumnes al món de la física i l'astronomia d'una manera interactiva i participativa.

Formadora: Anicet Cosialls Manonelles

Objectius:

  • Proporcionar eines pràctiques per a l'ensenyament de la física i l'astronomia a secundària.
  • Desenvolupar metodologies actives per treballar conceptes físics i astronòmics.
  • Fomentar l'observació i experimentació directa en física i astronomia.
  • Afavorir la integració de la tecnologia en l'ensenyament de la matèria.
  • Generar materials i recursos aplicables a l'aula.
  • Potenciar l'ús d'eines de baix cost en l'educació científica.

Continguts:

  • Estimació experimental de la distància de la Terra al Sol.
  • Estimació experimental de la gravetat i densitat de la Lluna, això com l’altura dels seus cràters.
  • Creació d'un anàglif per visualitzar la Lluna en 3D.
  • Càlcul del període de rotació del Sol.
  • Determinació de la massa de Júpiter. Estimació del seu període de rotació.
  • Estudi experimental del forat negre Sagitari A*. Estimació de la seva massa i del seu radi.
  • Anàlisi de les ejeccions de massa coronal del Sol (CME) . Aurores boreals i australs.
  • Astronomia al pati: estudi de l’evolució de l’ombra d’ un gnòmon. Línia meridiana.
  • Experiència d'Eratóstenes amb el model de "Terra paral·lela".
  • Disseny i construcció d'un telescopi refractor "low cost".
  • Disseny i construcció d'un rellotge de Sol per al centre educatiu.
  • Disseny i construcció d’espectroscopis cassolans.
  • Observació de l’espectre Fraunhofer del Sol. Anàlisi dels elements químics de la seva fotosfera.
  • Determinació experimental de la distància Terra-Lluna a partir de l’anàlisi d’una imatge de l’eclipsi anular del Sol del dia 3 d’octubre de 2005.
  • Recursos didàctics per a l'ensenyament de la física i l'astronomia.
  • Estimació experimental del camp magnètic de la Terra.
  • Elaboració del diagrama de diapasó de Hubble a partir de fotos de galàxies.
  • Presentació i aplicacions didàctiques del telescopi ZWO SeeStar S50.
  • Presentació d’exemplificacions de Treballs de Recerca en l’àmbit de l’astrofísica.

Metodologia:

El curs seguirà un enfocament actiu i participatiu, combinant sessions teòriques amb activitats pràctiques. Cada sessió estarà centrada en experiments senzills i aplicacions didàctiques, promovent el treball cooperatiu i l'autoaprenentatge. Els participants tindran accés a materials i recursos digitals per reforçar els continguts.
El professorat haurà de portar el seu ordinador amb el programa Tracker instal·lat.
Per a la primera sessió, caldrà portar una cartolina negra, regles, llapis, tisores, compàs, pega, i un full de paper vegetal per tal de construir una cambra fosca que s' utilitzarà després per fer una estimació de la distància de la Terra al Sol.

Avaluació: 

  • Assistència i participació activa a les sessions presencials.
  • Realització de les activitats pràctiques proposades.
  • Elaboració d'un projecte final aplicable a l'aula, que inclogui alguna de les activitats desenvolupades al curs.
  • Reflexió escrita sobre la implementació d'aquests recursos a l'ensenyament de secundària.

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials.
  • Realització de les activitats pràctiques proposades durant el curs.
  • Elaboració i presentació d'un projecte final aplicable a l'aula.

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula -. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont.

Horari: 

De 9:00 a 12:30 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 3a Sessió: dijous 3/07/25
  • 4a Sessió: divendres 4/07/25
  • 5a Sessió: divendres 7/07/25
  • 6a Sessió: divendres 8/07/25

INSCRIPCIÓ

Recursos i estratègies per millorar la comprensió lectora i l’escriptura dels estudiants d’ESO i Batxillerat

Persones destinatàries: Professorat de llengua i literatura.

Descripció: L’activitat consistirà en la mostra i explicació de diferents recursos i estratègies que es poden utilitzar per tal d’augmentar la capacitat de comprensió lectora i d’escriptura dels estudiants a l’aula. Es treballaran documents escrits i audiovisuals per tal de reflexionar envers la nostra tasca en aquest àmbit i quines són les eines més encertades per arribar als nostres alumnes.

Formadores: Mercè Ballespí Villagrasa; M. Dolores García Giménez 

 

Objectius:

  1. Teoria i reflexió sobre la situació actual. Bibliografia.
  2. Eines, recursos i estratègies per augmentar la comprensió lectora. Valoració i crítica.
  3. Eines, recursos i estratègies per a millorar l’escriptura. Valoració i crítica.
  4. Elaboració de materials propis i posada en comú.

Continguts:

  1. Reflexionar sobre la situació actual dels nostres centres i dels nostres estudiants respecte a la comprensió lectora i la capacitat d’expressió escrita.
  2. Proposar activitats per tal de millorar el nivell de comprensió lectora i expressiva del nostre alumnat.
  3. Trobar eines i estratègies per tal de facilitar aquesta tasca a nivell docent i discent.
  4. Intercanviar materials i experiències.

Metodologia:

Hi haurà dues sessions de tres hores i mitja i tres sessions de quatre hores i mitja. Les sessions tindran una part teòrica i de mostra d’experiències i una altra part pràctica en la que es realitzarà anàlisi de casos i en la que els assistents podran treballar les seves propostes i estudiar diversos materials. Les hores restants fins a les 25 seran de treball autònom i no seran presencials.

Avaluació i requisits de ceriticació:

  1. Assistència i participació activa al 80% de les sessions.
  2. Es demanarà idear activitats, una de lectura i una altra d’escriptura diferents a les presentades en aquesta formació.
  3. Estudiar i valorar críticament una selecció de textos.

 

Certificació: 30 hores de formació (21 hores presencials; 9 hores de treball personal)

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula -. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont.

 

Calendari i horari:

          Dimecres 2 de juliol: de 10 a 11:30 i de 12 a 13:30

          Dijous 3 de juliol: de 10 a 11:30 i de 12 a 13:30

  • Divendres 4 de juliol: de 10 a 12 i de 12:30 a 14:30

    Dilluns 7 de juliol: de 10 a 12 i de 12:30 a 14:30

    Dimarts 8 de juliol: de 10 a 12 i de 12:30 a 14:30

  

INSCRIPCIÓ

Educació emocional en els processos d’acció tutorial personalitzada a l’educació bàsica

Persones destinatàries: Docents d'Ed. Infantil, Ed. Primària i Ed. Secundària.

Descripció: Aquesta formació pretén aportar continguts, eines i estratègies als docents per tal de dur a terme una excel·lent acció tutorial. Els tres factors principals que cal dominar per desenvolupar una tutoria eficaç són el control del grup (gestió d'aula), la comunicació amb les famílies i l'autoregulació emocional i el benestar docent (evitar la fatiga docent).

Reflexionarem sobre aspectes clau per al control efectiu, positiu i constructiu d'un grup classe, incidint en la tasca tutorial i en la construcció del clima de l'aula. També parlarem de la capacitat comunicativa que hem de tenir els bons tutors i tutores amb les famílies de l'alumnat; veurem com aconseguir un tracte més fluid, una major complicitat i un respecte mutu en la relació família-escola; i, finalment, centrarem la mirada en nosaltres com a tutors i tutores per millorar la relació amb els nostres companys i companyes de feina (interpersonal) i amb nosaltres mateixos i mateixes (intrapersonal), la qual cosa ens permetrà mantenir-nos en un bon nivell i evitar el desgast que va lligat a la tasca docent.

Formador/a: Glòria Farré Vidal i Eric Hernàndez Arancón.

Objectius:

- Reflexionar envers els quatre àmbits d'actuació de l'acció tutorial: l'alumnat, les famílies, l'equip educatiu i un mateix/a.

- Conèixer i compartir estratègies i recursos per implementar en el dia a dia a les etapes d'Educació Infantil, Educació Primària i ESO.

- Promoure una gestió efectiva i afectiva del grup classe, que sigui ferma i segura però alhora propera.

- Gestionar la comunicació amb les famílies d'una forma eficient.

- Aprendre a relacionar-nos amb els companys i companyes de feina i amb un/a mateix/a d'una manera positiva.

- Fomentar una visió crítica però constructiva de la nostra feina com a docents.

- Compartir, entre tots els/les participants del curs, reflexions, estratègies, recursos i opinions.

- Viure la nostra feina amb una mica més d'il·lusió i una mica menys d'angoixes i neguits.

- Reflexionar envers l'acció tutorial compartida i la vinculació d'aquesta al benestar docent.

Continguts:

- Comunicació.

- Autoestima.

- Lideratge.

- Vincles.

- Resiliència

- Benestar docent.

- Acció tutorial. .

Metodologia:

Metodologia socioafectiva. Sessions teòrico-pràctiques presencials per aprofundir en els diferents continguts del curs.

Role-playing i gestió i resolució positiva de conflictes.

Avaluació: 

- Avaluació continuada mitjançant les activitats d'aprenentatge.

- Participació activa en les activitats proposades.

- Atenció personalitzada.

- Tasca final de transferència de la formació al context d’aula, centre o Servei Educatiu.

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

- Assistència mínima a un 80% de les sessions de formació.

- Participació activa durant les diferents dinàmiques proposades i

- Validació positiva de la tasca proposada en el termini establert.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula -. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont.

Horari: 

De 9:00 a 14:00 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 3a Sessió: dijous 3/07/25
  • 4a Sessió: divendres 4/07/25
  • 5a Sessió: dilluns 7/07/25

  

INSCRIPCIÓ

Emergència climàtica: Resiliència ambiental a les Comunitats Educatives

Persones destinatàries: Docents de tots els nivells educatius

Descripció: Amb l’emergència climàtica cada cop més evident, la humanitat tenim un repte existencial al que hem de donar resposta des de tots els fronts possibles. Els centres educatius tenim un paper molt important tant per a conscienciar la societat com per donar resposta i adaptar-nos als nous escenaris que ja patim (onades de calor, sequeres, crisis energètiques, pandèmies, etc.).

En aquesta formació farem un repàs de les diferents situacions que s’estan vivint arreu del planeta, quines eines i solucions s’estan aplicant i plantejarem quines respostes podem donar des dels diferents centres educatius.

Formador: Javier Hernández López

Objectius:

- Conèixer les diferents situacions i esdeveniments d’arreu del planeta que està ocasionant la humanitat i que estan provocant la crisi climàtica

- Detectar quins canvis climàtics ens afecten i què podem fer des dels centres educatius

- Descobrir diferents entitats i accions de resposta per lluitar contra la crisi climàtica

- Debatre i donar punts de vista sobre les diferents situacions presentades

- Elaborar un pla d’acció per aplicar-ho als nostres centres educatius

Continguts:

- Emergència Climàtica: evolució del canvi climàtic

- Resposta global i local al problema: Agenda 2030 i les ODS

- La transició energètica i social: factors clau en la crisi climàtica.

- Entitats que lluiten contra la crisi climàtica

- Eines de recollida i anàlisi de dades als centres educatius: Petjada de carboni, consum energètic i de recursos, etc.

- Recursos i accions que podem dur a terme des dels centres educatius

- Pla d’acció climàtica als centres educatius.

Metodologia:

- Lectura de diferents articles i documents

- Visualització de diferents videos explicatius i documentals

- Resposta de preguntes i debat en petit i gran grup

- Pluja d’idees i comentaris mitjançant eines digitals

- Participació de ponents experts en el tema (per confirmar)

- Elaboració d’activitats i un pla d’acció climàtica adaptat al nostre centre educatiu.

Avaluació: 

- Participar activament en els debats i activitats realitzades.
- Elaborar un pla d'acció o activitat aplicable al centre educatiu on es demostri el coneixement de les diferents eines i recursos per lluitar contra la crisi climàtica des del nostre centre educatiu.

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de l'activitat formativa.
  • Validació positiva de la proposta aplicable al centre.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula -. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont.

Horari: 

De 9:00 a 12:30 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 3a Sessió: dijous 3/07/25
  • 4a Sessió: dilluns 7/07/25
  • 5a Sessió: dimarts 8/07/25
  • 6a Sessió: dimecres 9/07/25
  • 7a Sessió: dijous 10/07/25

  

INSCRIPCIÓ

En avant la musique!

Persones destinatàries:Professorat de Llengua francesa; professorat de música

Descripció: Fer servir la música-les músiques en alguna de les seves dimensions per declinar continguts curriculars de diferents nivells educatius i prendre (més) consciència del seu valor motivador per a l’aprenentatge acadèmic i d’identitat com a éssers humans.
L’activitat es durà a terme en francès. Cal tenir un Nivell B1 com a mínim.

Formadora: Montse Garriga i Buixó

Objectius:

1. Integrar la música francòfona a les seqüències didàctiques del francès com a llengua estrangera per a diferents nivells educatius.
2. Vehicular continguts fonètics, lèxics, gramaticals, culturals i socials, mitjançant cançons, música instrumental i videoclips, tant actuals com d’altres períodes històrics, i de diferents estils.
3. Elaborar i coavaluar activitats lingüístiques per a dur a terme a l’aula on la música en forma de cançó, instrumental o en videoclip en sigui l’element principal, així com també les biografies dels autors i obres literàries, i xarxes socials dels autors i grups actuals.
4. Elaborar i compartir l’àlbum personal per a un trimestre determinat del curs i segons el nivell educatiu.

Continguts:

1. La vida quotidiana i la música.
2. Els sentiments i la música.
3. La literatura i la música.
4. L’actualitat i la música.

Metodologia:

Els participants al curs participaran activament a les sessions presencials, combinant també amb moments més distesos amb la “pause musicale” i un fragment d’un concert per acabar.

Exemple de sessió
10.00-10.30 aprox:
- Posada en comú de la sessió anterior
- Rappel: “El nostre àlbum”
- Presentació del contingut “Els sentiments i la música”. Microactivitats
individiduals i/o en grup.
10.30-10.45 aprox.: Proposta de model d’activitat amb objectiu(s) lingüístic(s)
determinats.
10.45-11.15 aprox.: Elaboració en grup d’una activitat.
11.15-11.45-12.00, segons nombre d’inscrits: Presentació de les activitats
elaborades.
(12.00-12.15: Pausa) O a determinar, si s’escau.
12.15-12.30: Coavaluació activitats elaborades.
12.30- 12.45: “Pause musicale”. Cadascú presenta una cançó o una música
destinada a una pausa a la classe, segons nivells educatius.
12.45-13.15 aprox.: “El nostre àlbum”. Cadascú explica breument/comenta
l’elaboració del seu “àlbum”.
13.15-13.50: “Som alumnes!” Realització d’activitats per valorar-ne la
pertinència, segons el nivell educatiu i en relació amb la temàtica de la sessió.
13.50: En concert.

Avaluació: 

80% d’assistència al curs i realització de l’àlbum personal per al trimestre, segons el nivell educatiu.

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

80% d’assistència al curs i realització de l’àlbum personal per al trimestre, segons el nivell educatiu

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula -. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont.

Horari: 

De 9:00 a 14:00 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 8/07/25  9:00 a 14:00 h.
  • 2a Sessió: dimecres 9/07/25 9:00 a 14:00 h.
  • 3a Sessió: dijous 10/07/25 9:00 a 14:00 h.
  • 4a Sessió: divendres 11/07/25 10:00 a 13:00 h.

  

INSCRIPCIÓ

AI, Tech and Competencies: Revamping Traditional English Methodology

Persones destinatàries: Docents d’anglès de primària, secundària, EOI i adults.

Descripció: La IA ha vingut per quedar-se i no es pot fer veure que no hi és. Ens pot ajudar en la nostra tasca docent? I tant! En aquest curs esbrinarem com podem desenvolupar la competència comunicativa del nostre alumnat i tot fent ús de la IA. L’objectiu de la formació és empoderar el professorat de primària, ESO i Bat per a dissenyar una programació que asseguri el desenvolupament de la competència comunicativa en anglès de l’alumnat tot ajudant-nos de la intel·ligència artificial. Serà una formació eminentment pràctica a partir de l’anàlisi de documents d’aula amb l’objectiu d’elaborar un esbós de programació d’una situació d’aprenentatge fent ús de la IA.

Formadora: Montse Irun Chavarria

Objectius:

  • Aplicar la intel.ligència artificial en les situacions d’aprenentatge tant per ajudar en la tasca docent com en l’aprenentatge de l’alumnat.
  • Compartir situacions i experiències d’aprenentatge globalitzadores motivadores, capacitadores, i contextualitzades que incloguin eines TIC i, en especial, IA.
  • Argumentar i evidenciar les característiques d’una avaluació formativa i formadora que ajudi l’alumnat a millorar.

Continguts:

  • La Tecnologia i la IA a l’aula d’anglès.
  • Les situacions d’aprenentatge en anglès i la iA.
  • L’avaluació competencial per i com aprenentatge i la IA.

Metodologia:

Taller pràctic on, a partir d’unes pautes i models, treballarem es continguts de cada sessió. Taller per guiar en la implementació d’activitats pràctiques utilitzant la tecnologia i la intel·ligència artificial per a desenvolupar a les aules i per ajudar al professorat en les tasques docents a l’aula d’anglès.

Avaluació: 

  • Aprofitament de la transferència immediata a la pràctica docent dels continguts relacionats de l'activitat formativa.
  • Definició de les línies de treball a seguir per a l'aplicació de la formació a la pràctica docent.

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l'aprofitament i la transferència immediata. Treball autònom. 

Altres dades de la formació:

Format: Virtual.

Espai: Sessions virtuals.

Horari: 

De 9:00 a 13:15 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 2a Sessió: dijous 3/07/25
  • 3a Sessió: divendres 4/07/25
  • 4a Sessió: dilluns 7/07/25
  • 5a Sessió: dimarts 8/07/25

  

INSCRIPCIÓ

Explorant Matemàtiques

Persones destinatàries: Docents que imparteixen (o poden impartir) matemàtiques

Descripció: Com aprenem matemàtiques? Com podem ajudar el nostre alumnat a adquirir aquesta competència? Què és aquest nou bloc «estocàstic»?

Formador: Andreu Arbó Trabado

Objectius: 

Analitzar l'aprenentatge de les matemàtiques, l'ús que en podem fer com a docents i la comprensió principal del bloc estocàstic.

Continguts:

- Estocàstica i atzar
- Didàctiques més emprades
- Avaluació (amb matemàtiques)
- Heurístiques
- Eines matemàtiques

 

Metodologia: El curs seguirà un enfocament actiu i participatiu, combinant sessions teòriques amb activitats pràctiques.

Avaluació: 

Validació positiva en relació amb les tasques:
- On trobem l'atzar al nostre dia a dia?
- Generem un boxplot i l'expliquem de la nostra rutina.
- Anàlisi de dues notícies i valorar si les seves conclusions són correctes segons la mostra.
- Aplicar un test i una correlació a unes dades.
- Lectura i debat en línia.
- Enfocament sociocultural i atenció a la diversitat: dissenyar activitats que atenguin la diversitat dins l'aula
- Aplicar una sola heurística és correcte? Com aplicaries les heurístiques estudiades per explicar l'estocàstica estudiada a l'inici de curs?

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació: 80% d'assistència a les sessions de formació i realització de les tasques encomanades.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula -. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont.

Horari: 

De 9:30 a 14:00 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 3a Sessió: dijous 4/07/25
  • 4a Sessió: dijous 10/07/25
  • 5a Sessió: divendres 11/07/25

  

INSCRIPCIÓ

Aprenentatge Basat en projectes professionals (APP). Mètode RADAR a l’FP

Persones destinatàries: Docents de Formació Professional

Descripció: Aquesta activitat està prevista per donar eines al professorat de formació professional per tal de poder implementar en el seu propi centre tot o part d’un cicle en aprenentatges basats en projectes.

Formador/a: Olga Castilla Corsà i Paco González Hidalgo.

Objectius:

  • Explicar l’organització i el disseny de tot un cicle per projectes a través d’un Mètode RADAR.
  • Explicar l’organització i el disseny de projectes intermodular als CF aplicant el mètode.
  • Al finalitzar la formació, els assistents, han de tenir una proposta dels projectes a realitzar durant el 1r curs i tenir redactat el primer projecte.

Continguts:

Disseny del cicle formatiu mitjançant projectes intermodulars (APP) amb l'aplicació del mètode RADAR:
R- Fase de Reflexió (dia 1)
A- Fase d'Anàlisi (dia 2)
D- Fase de Disseny (dia 3)
A- Fase d'Acotació (dia 4)
R- Fase de Reorganització (dia 5)

El curs consta de 10 activitats recomanes (de les quals 5 són obligatòries per superar el curs) i 4 preguntes de reflexió.

Metodologia:

El curs segueix una metodologia pràctica i participativa, combinant l'exposició teòrica amb el treball col·laboratiu i l’assessorament personalitzat:

  • Exposicions teòriques: Introducció a la metodologia ABP i al mètode RADAR.
  • Debat grupal: Discussió de casos pràctics reals aportats pels participants.
  • Activitat pràctica: Diagnosi inicial del cicle formatiu o del mòdul seleccionat.
  • Assessorament individualitzat: Feedback dels formadors sobre els projectes desenvolupats pels participants.
  • Treball autònom o en equip: Els participants hauran de completar tasques pràctiques entre sessions.

Avaluació: 

L’avaluació es durà a terme mitjançant el lliurament de les activitats proposades pel professorat del curs. Per a la superació del curs han de realitzar-se 5 activitats de les 10 activitats proposades. 

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

- 80% d'assistència a les sessions de formació.

- Realitzar-se 5 activitats de les 10 activitats proposades. 

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula -. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont.

 

Calendari i horari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25 de 15:30 a 19:30
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25 de 15:30 a 19:30
  • 3a Sessió: dijous 3/07/25 de 15:30 a 19:30
  • 4a Sessió: dimarts 8/07/25 de 15:30 a 20:00
  • 5a Sessió: dijous 10/07/25 de 15:30 a 20:00

  

INSCRIPCIÓ

   Darrera modificació:

Informació i inscripcions als cursos del segon torn (primavera)

 Descarregar Pdf

Convivència positiva: Mediació escolar i benestar emocional com a eines per a la resolució de conflictes

Persones destinatàries:

Descripció: Aquest curs de 20 hores ofereix als docents, eines pràctiques i estratègies innovadores per transformar les seves aules en entorns d'aprenentatge dinàmics, inclusius i centrats en l'alumnat. Combinant les últimes investigacions en neurociència educativa amb metodologies participatives, els participants desenvoluparan competències per gestionar eficaçment l'aula, fomentar la convivència positiva i potenciar l'aprenentatge socioemocional.

Formadora: Laura Baldomà

 

Objectius:

- Desenvolupar estratègies efectives per a la gestió de l'aula i la resolució de conflictes basades en la disciplina positiva i la neurociència.

- Implementar dinàmiques de grup i tècniques de cohesió per crear un clima d'aula inclusiu i col·laboratiu.

- Integrar competències emocionals i habilitats socials en la pràctica docent i l'acció tutorial.

- Dissenyar espais d'aprenentatge flexibles i innovadors que fomentin la creativitat i l'autonomia de l'alumnat.

Continguts:

- Desenvolupar estratègies efectives per a la gestió de l'aula i la resolució de conflictes basades en la disciplina positiva i la neurociència.

- Implementar dinàmiques de grup i tècniques de cohesió per crear un clima d'aula inclusiu i col·laboratiu.

- Integrar competències emocionals i habilitats socials en la pràctica docent i l'acció tutorial.

- Dissenyar espais d'aprenentatge flexibles i innovadors que fomentin la creativitat i l'autonomia de l'alumnat.

 

Persones destinatàries:

Docents d'educació infantil, primària i primer cicle d'educació secundària, així com a professionals de l'àmbit educatiu interessats en la innovació pedagògica i la transformació efectiva de l¿educació.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial

Horari: de 17:45h a 20:00h (Sessions de 2h 15minuts)

Calendari: Els Dimecres

  • 5, 12, 19, 26 de febrer
  • 5, 12, 19 i 26 de març

 

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

   Darrera modificació:

Informació i inscripcions als cursos del primer torn (tardor)

 Descarregar Pdf

LA MATEMÀTICA EN LES SITUACIONS D'APRENENTATGE, UN REPTE I UNA OPORTUNITAT

Persones destinatàries: Docents d’Educació Infantil i cicle inicial d'Educació Primària

Descripció: El treball d’una matemàtica amb sentit i complexa dins de les situacions d’aprenentatge, entenent aquestes situacions com a propostes globalitzades.

Formadores: Montserrat Cortadellas i Tània Majós

Objectius:

- Generar situacions d’aprenentatge globalitzades i amb sentit en el marc del currículum.

- Conèixer contextos de vida d’aula per aprofundir en el treball matemàtic a educació infantil i cicle inicial.

- Entendre les matemàtiques com un coneixement sociocultural, en relació amb l'entorn i ser capaç de vincular-les al dia a dia dels infants.

Continguts:

- Característiques de les situacions d’aprenentatge.

- L’alumnat com a protagonista del propi aprenentatge.

- Blocs de la matemàtica.

Metodologia:

- Presentarem diferents exemples d’aula i Conversarem sobre les diferents situacions presentades.

- Creació de noves situacions d’aprenentatge.

Avaluació: 

- Assistència a les sessions presencials.

- Generar una nova situació d’aprenentatge senzilla.

Certificació: 25 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial

Horari: de 17:45h a 20:00h (Sessions de 2h 15minuts)

Calendari: Els Dimecres

  • 23 i 30 d'octubre.
  • 6, 13, 20 i 27 de novembre.
  • 4 i 11 de desembre.

  

INSCRIPCIÓ

Integració de la IA en la tasca docent: eines i estratègies per al professorat

Persones destinatàries: Docents de tots els nivells educatius.

Integració de la IA en la tasca docent: eines i estratègies per al professorat

Formador: Javier Badia Clavera

Descripció: Aquest curs està dissenyat per capacitar al professorat en l'ús eficient de la intel·ligència artificial dins l'àmbit educatiu. Es proporcionarà una comprensió profunda de com les tecnologies emergents poden ser aplicades per personalitzar i millorar el procés d'aprenentatge. Els participants adquiriran coneixements pràctics sobre la integració de sistemes AI en la seva metodologia docent, amb l'objectiu de fomentar un entorn inclusiu i adaptatiu per als estudiants.
Es treballaran els continguts en format taller, de manera pràctica i vivencial, amb múltiples exemples i resolució de casos.

Objectius:

- Comprendre els fonaments de la IA en l'educació: Proporcionar als participants una sòlida comprensió de com la Intel·ligència Artificial (IA) pot ser aplicada en l'àmbit educatiu, des de la introducció dels seus conceptes bàsics fins a l'exploració de les seves aplicacions més avançades més enllà de ChatGPT.

- Desenvolupar habilitats en l'enginyeria de prompts per a l'ensenyament: Ensenyar als docents com dissenyar i optimitzar prompts per a eines d'IA, millorant la interacció amb assistents pedagògics IA i maximitzant la seva eficàcia en l'entorn d'aprenentatge.

- Integrar la IA com a suport pedagògic i en l'avaluació: Formar els participants en l'ús de la IA com a eina per enriquir l'experiència educativa, incloent l'assistència pedagògica personalitzada i l'aplicació de la IA en processos d'avaluació i feedback, amb l'objectiu de millorar l'eficiència i l'eficàcia de l'aprenentatge i l'ensenyament.

- Optimitzar la gestió d'aula mitjançant la IA: Proveir estratègies i eines basades en IA per a la gestió eficient de l'aula, incloent la personalització de l'aprenentatge i el suport a l'alumnat, per a crear entorns d'aprenentatge més inclusius i adaptatius.

- Creació i implementació de chatbots educatius: Capacitar els docents en el disseny i desenvolupament de chatbots educatius com a recursos interactius per suportar l'aprenentatge autònom i personalitzat, així com explorar casos d'ús avançats de la IA en l'educació per inspirar la creació de solucions innovadores en el seu propi context educatiu.

- Conèixer altres eines, més enllà de ChatGPT, per integrar en la seva tasca docent.

Programa:

  1. Introducció a la IA
    • Principis ètics
    • Privacitat
    • Ciberseguretat
    • Enginyeria de prompts
  2. Assistència pedagògica amb IA
    • Programacions
    • Projectes
    • Situacions d’aprenentatged. Gestió d’aula
  3. Creació de material
    • Eines creatives
    • Generadors de contingut
    • Disseny gràfic
    • Plataformes interactives
  4. Avaluació
    • L’avaluació competencial
    • Eines d’avaluació
    • Feedback
    • Anàlisi de dades
    • Generació d’informes
  5. Personalització de l’aprenentatge
    • Adaptació de continguts
    • Seguiment del procés
    • Eines per a l’atenció a la diversitat
    • Assistència a Plans Individualitats
  6. Conclusions i reflexions.

Metodologia:

La metodologia combinarà explicacions teòriques amb una forta component pràctica. Els participants treballaran amb exemples reals i desenvoluparan un portfoli de prompts i eines d'avaluació. Serà interactiu, amb espai per a preguntes, reflexions i l'intercanvi d'idees.

Avaluació: Presentació d’una experiència d’aula utilitzant la Intel·ligència Artificial..

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a les sessions presencials (80%)
  • Presentació d’una experiència d’aula utilitzant la Intel·ligència Artificial.

 

Altres dades de la formació:

Format: presencial.

Espai: Aula 1.05 de l'edifici Polivalent 2 del Campus de Cappont de la UdL (Carrer Pere de Cabrera, 5).

Horari: de 17:30h a 19:30h (Excepte el darrer dia que s'acabarà a les 20.30 h)

Calendari: Els Dimecres:

  • 30 d'octubre,
  • 6, 13, 20 i 27 de novembre,
  • 4 i 11 desembre.

  

INSCRIPCIÓ

Emergència climàtica: Resiliència ambiental a les Comunitats Educatives

Persones destinatàries: Docents de tots els nivells educatius.

Descripció: Amb l’emergència climàtica cada cop més evident, la humanitat tenim un repte existencial al que hem de donar resposta des de tots els fronts possibles. Els centres educatius tenim un paper molt important tant per a conscienciar la societat com per donar resposta i adaptar-nos als nous escenaris que ja patim (onades de calor, sequeres, crisis energètiques, pandèmies, etc.).

En aquesta formació farem un repàs de les diferents situacions que s’estan vivint arreu del planeta, quines eines i solucions s’estan aplicant i plantejarem quines respostes podem donar des dels diferents centres educatius.

Formador: Javier Hernández López

Objectius:

- Conèixer les diferents situacions i esdeveniments d’arreu del planeta que està ocasionant l’home i que estan provocant la crisi climàtica

- Detectar quins canvis climàtics ens afecten i què podem fer des dels centres educatius

- Descobrir diferents entitats i accions de resposta per lluitar contra la crisi climàtica

- Debatre i donar punts de vista sobre les diferents situacions presentades

- Elaborar un pla d’acció per aplicar-ho als nostres centres educatius

- Presentar les evidències i compartir-les amb la resta de companys/es de formació.

Continguts:

- Emergència Climàtica: evolució del canvi climàtic

- Resposta global i local al problema: Agenda 2030 i les ODS

- Comunitats energètiques locals: Transició energètica i social

- Entitats que lluiten contra la crisi climàtica

- Eines de recollida i anàlisi de dades als centres educatius: Petjada de carboni, consum energètic i de recursos, etc.

- Recursos i accions que podem dur a terme des dels centres educatius

- Pla d’acció climàtica als centres educatius.

Metodologia:

- Lectura de diferents articles i documents

- Visualització de diferents videos explicatius i documentals

- Resposta de preguntes i debat en petit i gran grup

- Pluja d’idees i comentaris mitjançant eines digitals

- Participació de ponents experts en el tema (per confirmar)

- Elaboració d’activitats i un pla d’acció climàtica adaptat al nostre centre educatiu.

Avaluació: 

- Participar activament en els debats i activitats realitzades

- Conèixer i saber aplicar les diferents eines i recursos per lluitar contra la crisi climàtica des del nostre centre educatiu

- Elaborar i exposar les evidències del pla d’acció o activitat plantejada pel centre educatiu.

Certificació: 25 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Entrega de la tasca proposada/evidències

 

Altres dades de la formació:

Format: semipresencial.

Espai: Aula 0.29 de l'edifici Polivalent 1. Campus de Cappont de la UdL.

Horari: 

La primera i la darrera sessió seran de 17.00 h a 20.00 h 

La resta de sessions seran de 17.30 a 19.30 h

Calendari: Els Dimecres

  • 16, 23 i 30 d'octubre (presencials)
  • 6, 13 i 20 de novembre (virtuals)
  • 27 de novembre i 4 i 11 desembre (presencials).

  

INSCRIPCIÓ

Creació literària: orientacions didàctiques

Persones destinatàries: docents d'àmbit lingüístic d'ESO i Batxillerat.

Descripció: Aquesta formació oferirà als participants recursos per a dissenyar l’assignatura de Creació Literària, optativa de Batxillerat. D’una banda, treballarem tècniques per a millorar els textos literaris. D’altra, a partir d’una situació d’aprenentatge i de la pròpia pràctica d’escriptura, en dissenyarem una. Ambdues parts seran revisades i comentades per les formadores. Els assistents hauran, també, de comentar almenys una tasca aliena.

Formadores: Maite Alarcón i Mariana Font

Objectius:

  • Conèixer tècniques d’escriptura per a construir textos literaris.
  • Donar eines per a exaltar la pròpia identitat lectora i creadora.
  • Estimular la creativitat literària i artística.
  • Compartir experiències de lectura de textos propis.
  • Elaborar una situació d’aprenentatge per la matèria optativa de Batxillerat Creació Literària.

Continguts:

1a sessió: Presentació del curs. El full en blanc. La inspiració. L’observació del món.

2a sessió: La visibilitat. Abstracte i concret. La versemblança. 

3a sessió: Com i què narrar. La veu narrativa.

4a sessió: El tractament del tema, la naturalitat.

5a sessió:  L’estil. El to. La temperatura. Tancament del taller, mostra d’escrits.

6a sessió: L’assignatura de Creació Literària. Anàlisi de casos d’èxit. L’esquelet de l’assignatura. Intercanvi d’experiències. Pausa 30’. De la programació general a la Situació d’Aprenentatge Mestra. Banc d’activitats per categories. L’avaluació: objectius, criteris, eines i instruments. Fira d’esborranys de Situacions d’Aprenentatge.  + 3 tasca final a casa.

Metodologia: sessions teòriques i pràctiques.

Certificació: 25 hores de formació (17 hores de docència presencial, 8 hores de treball personal i feedback amb les formadores)

Avaluació/Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Diversos espais

Calendari i horari: 

  • Dimecres, 16 d'octubre, de 17:00 a 19:30 h Aula 029-030, Edifici del Rectorat-Facultat de Lletres
  • Dijous, 24 d’octubre, de 17:00 a 19:30 h AJORNADA
  • Dimecres 30 d’octubre, de 17:00 a 19:30 h Aula 029-030, Edifici del Rectorat-Facultat de Lletres
  • Dijous 7 de novembre, de 17:00 a 19:30 h Aula 010A, Edifici del Rectorat-Facultat de Lletres
  • Dijous 14 de novembre, de 17:00 a 20:00 h Aula 010A, Edifici del Rectorat-Facultat de Lletres
  • Dissabte 16 de novembre, de 09.30 a 14.00 h Aula 1.06, Edifici Polivalent 2, Campus de Cappont
  • Dijous 28 de novembre, de 17:00 a 19:30 h Espai 1.16-Aula Sala videoconferències, Edifici del Rectorat-Facultat de Lletres

  

INSCRIPCIÓ

Explorant Matemàtiques: Didàctica, Heurística i Probabilitat en Acció

Persones destinatàries: Docents de secundària – Especialitat: matemàtiques

Descripció: Com aprenem matemàtiques? Com podem ajudar al nostre alumnat a adquirir aquesta competència? Què és aquest nou bloc «estocàstic»?

Formador: Andreu Arbó Trabado

Objectius:

Comprendre les principals maneres d’ajudar a l’alumnat a comprendre, consolidar i emprar les matemàtiques utilitzant el bloc estocàstic de la matèria.

Continguts:

Estocàstica
- Atzar i probabilitat
- Estadística descriptiva
- Mostreig
- Estadística inferencial
- Didàctica de les matemàtiques
- Resolució de problemes
- Constructivisme
- Manipulació amb suport
- Atenció a la diversitat i factors socioculturals

Introducció a les heurístiques matemàtiques
- Comprensió matemàtica
- Descomposició del problema
- Busca de patrons
- Fer una estimació
- Treballar amb exemples similars
- Treballar cap enrere

Metodologia:

En cadascuna de les sessions presencials es treballarà contingut especiífic del bloc estocàstic de la matèria, l'ús de diferents eines, plantejament d'exemples pràctics, problemes reals i una posterior conversa sobre les diferents situacions presentades.

Avaluació: Realització de tasques on line encomanades a partir del contingut treballat en les sessions presencials.

Certificació: 25 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

Altres dades de la formació:

Format: 9 sessions presencials i 7 hores de treball personal telemàtic.

Espai: Aula 2.02 de l'edifici Polivalent 1. Campus de Cappont de la UdL.

Horari: Dijous de 17 h a 19 h (Sessions de 2h)

Calendari: 

  • 17, 24 i 31 d'octubre,
  • 7, 14, 21 i 28 de novembre,
  • 12 i 19 de desembre.

  

INSCRIPCIÓ

Metodologies actives (ABP) a la Formació Professional. Implementació a l’aulaF

Persones destinatàries: Docents de Formació Professional

Descripció: Aquest curs està dissenyat per acompanyar el professorat en el procés de disseny, organització i gestió d'un cicle formatiu complet, part d'un cicle, o del mòdul de projecte/síntesi, tot aplicant la metodologia de l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP). Utilitzarem el mètode RADAR (Reflexió, Anàlisi, Disseny, Acotació, Reorganització) per estructurar el treball per projectes de manera intermodular, fomentant l'aprenentatge integrat i coherent entre diferents mòduls.

Formadors/es: Olga Castilla i Paco González

Objectius:

  • Proporcionar eines i estratègies per realitzar una diagnosi del cicle formatiu (CF) i determinar els aspectes clau a millorar.
  • Explicar com dissenyar projectes intermodulars, ajustant-los a les necessitats reals de l'alumnat.
  • Desenvolupar criteris i eines per establir una avaluació coherent dels projectes en el marc de l'ABP.

Continguts:

El curs es divideix en 4 blocs temàtics, cadascun dels quals correspon a una fase del mètode RADAR. El contingut de cada bloc està pensat perquè els participants puguin treballar-lo tant en les sessions presencials com de manera autònoma.

  • Bloc 1: Reflexió i Anàlisi
    Reflexió sobre l'estat actual del cicle formatiu i anàlisi de les necessitats de millora.
  • Bloc 2: Disseny
    Creació i planificació de projectes intermodulars adaptats a la realitat educativa dels participants.
  • Bloc 3: Acotació (Avaluació)
    Definició de criteris d'avaluació, creació de rúbriques i eines per avaluar els projectes de manera formativa i sumativa.
  • Bloc 4: Reorganització
    Revisió, ajustament i coordinació dels projectes entre mòduls per garantir la seva coherència i efectivitat.

Metodologia:

El curs segueix una metodologia pràctica i participativa, combinant l'exposició teòrica amb el treball col·laboratiu i l’assessorament personalitzat:

  • Exposicions teòriques: Introducció a la metodologia ABP i al mètode RADAR.
  • Debat grupal: Discussió de casos pràctics reals aportats pels participants.
  • Activitat pràctica: Diagnosi inicial del cicle formatiu o del mòdul seleccionat.
  • Assessorament individualitzat: Feedback dels formadors sobre els projectes desenvolupats pels participants.
  • Treball autònom o en equip: Els participants hauran de completar tasques pràctiques entre sessions.

Avaluació: 

Per a la superació del curs es requerirà:

  • Assistència mínima del 80% a les sessions presencials.
  • Realització de 3 activitats pràctiques vinculades a cada fase del mètode RADAR.

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

Altres dades de la formació:

Format: Semipresencial

  • Sessions presencials: 4 sessions de 3,5 hores cadascuna (14 hores totals).
  • Treball autònom o en equip: 6 hores dedicades a la realització de tasques pràctiques entre sessions.

Espai: Aula 1.34 de la Facultat de Dret, Economia i Turisme. Campus de Cappont de la UdL.

Horari: de 15:45h a 19:15h (Sessions de 3,5h)

Calendari: Els Dimecres

  • 6, 13, 20 i 27 de novembre.  

INSCRIPCIÓ

La Geografia i els ODS en les situacions d’aprenentatge a l’ESO i el Batxillerat

Persones destinatàries: Professorat de Ciències Socials d’ESO i Geografia de 2n de Batxillerat

Descripció: Es presentaran estratègies metodològiques per integrar components de l’àmbit de la Geografia relacionats directament amb els ODS en les situacions d’aprenentatge d’ESO i Batxillerat.

Formadores: Quim Bonastra, Jesús Burgueño, Josep Ramon Mòdol, Joan Ganau i Glòria Garcia.

Objectius:

- Valorar el paper de la geografia en propostes didàctiques transversals, a partir del currículum actual.

- Aplicar estratègies metodològiques per ensenyar geografia relacionades amb els ODS des de l’aproximació als SIG i al medi rural i urbà.

- Planificar el treball del llenguatge específic de la geografia com a via per facilitar l’aprenentatge.

- Dissenyar o transformar propostes didàctiques per integrar els recursos metodològics abordats en la formació.

Continguts:

- El paper de la geografia en les situacions d’aprenentatge des d’una mirada transversal. Com es presenta en el currículum

- El llenguatge geogràfic i els ODS a les aules de secundària

- Els SIG i els ODS. Una experiència solidària: el Mapaton.

- Els ODS en el territori: els medis rurals i urbans.

  • Aplicar ODS en medis rurals.
  • Aplicar ODS en medi urbà.

- Disseny de propostes didàctiques que integren la Geografia.

Metodologia: Les sessions alternaran la presentació de continguts amb la realització d’activitats, tipus taller, per tal que els docents assistents integrin els recursos metodològics presentats. Caldrà dissenyar una tasca per certificar la formació.

Avaluació: Es valorarà l'assistència i la participació activa en les sessions. Caldrà realitzar els encàrrecs i lliurar una proposta d’activitat.

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • 80% d’assistència a les sessions presencials i virtuals.
  • Participació activa en les sessions formatives.
  • Validació positiva de les tasques necessàries per a la certificació.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula 3.31, de l'edifici del Rectorat de la UdL.

Horari: de 17:00 h a 20:00 h

Calendari: Els dimarts:

  • 29 d'octubre,
  • 12 i 26 de novembre,
  • 3 i 17 de desembre.

  

INSCRIPCIÓ

AI, Tech, and Competencies: Revamping Traditional English Methodology

Persones destinatàries: Mestres i professorat d’anglès.

Descripció: 

L’objectiu de la formació és doble: d’una banda, empoderar el professorat de primària, ESO i Bat per a dissenyar una programació que asseguri el desenvolupament de la competència comunicativa en anglès de l’alumnat tot ajudant-nos de la intel·ligència artificial. De l’altra, fer ús de l’IA a l’aula de llengua estrangera. Serà una formació eminentment pràctica a partir de l’anàlisi de documents d’aula amb l’objectiu d’elaborar un esbós de programació d’una situació d’aprenentatge.

Formadora: Montse Irún Chavarria

Objectius:

  • Aplicar la intel·ligència artificial en les situacions d’aprenentatge tant per ajudar en la tasca docent com en l’aprenentatge de l’alumnat.
  • Compartir situacions i experiències d’aprenentatge globalitzadores motivadores, capacitadores, i contextualitzades que incloguin eines TIC i, en especial, IA.
  • Argumentar i evidenciar les característiques d’una avaluació formativa i formadora que ajudi l’alumnat a millorar.

Continguts:

  1. El currículum d’anglès 2022 d’Educació general i Batxillerat.
  2. La programació de la matèria d’anglès.
  3. L’avaluació competencial per i com aprenentatge.
  4. Les situacions d’aprenentatge en anglès.
  5. La Tecnologia i la IA a l’aula d’anglès

Metodologia:

Taller pràctic on, a partir d’unes pautes i models, treballarem es continguts de cada sessió. Taller per guiar en la implementació d’activitats pràctiques utilitzant la tecnologia i la intel·ligència artificial per a desenvolupar a les aules i per ajudar al professorat en les tasques docents a l’aula d’anglès.

Avaluació: 

  • Aprofitament de la transferència immediata a la pràctica docent dels continguts relacionats de l'activitat formativa.
  • Definició de les línies de treball a seguir per a l'aplicació de la formació a la pràctica docent.

Certificació: 25 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l'aprofitament i la transferència immediata. Treball autònom.

Altres dades de la formació:

Format: Virtual.

Horari: de 17:00h a 20:00h (Sessions de 3h)

Calendari: Els Dilluns

  • 4, 11, 18 i 25 de novembre,
  • 2 i 9 de desembre.

  

INSCRIPCIÓ

Orientació i acció tutorial a la Formació Professional

Persones destinatàries: Professorat, tutors/es i orientadors/es de FP

Descripció: El curs d’orientació i acció tutorial en la Formació Professional (FP) s’adreça a professorat, tutors/es i orientadors/es d’FP i pretén facilitar-los eines i propostes per acompanyar l’alumnat en el seu procés de formació i orientació personal, acadèmica i professional. Amb aquesta formació es pretén dotar els i les docents d’estratègies adreçades al suport integral de l’alumnat  facilitant entorns d’aprenentatge orientats a atendre la diversitat de l’alumnat present en les aules d’FP ( diverses edats, motivacions, procedències, necessitats educatives, etc.).

Formadores: Carme Alimbau Castells i Maite Oró Piqueras

Objectius:

  • Capacitar el professorat i  tutors/es assumir responsabilitats en l’acció  tutorial de manera més efectiva en centres de FP.
  • Capacitar els professors per actuar com a tutors/es, a més de la seva tasca docent, oferint suport acadèmic, personal i professional als alumnes.
  • Facilitar eines al professorat en la gestió, resolució de conflictes i acompanyament emocional dels estudiants.
  • Treballar les habilitats de mediació, resolució de conflictes i comunicació entre alumnes, docents i famílies.
  • Proporcionar eines per atendre les necessitats acadèmiques, personals i professionals dels estudiants.
  • Contribuir a la inserció laboral dels alumnes, orientant-los en la presa de decisions respecte al seu futur professional.
  • Fomentar la millora de les competències socials i emocionals dels estudiants.
  • Obtenir eines per atendre  la diversitat  present a l’aula  d’FP.

Continguts:

Tutoria integrada a la docència: Eines i estratègies per aplicar les funcions tutorial dins del mateix procés d'ensenyament, aprofitant les relacions que es construeixen dins l'aula.

Acció tutorial en la FP: Recursos per a la tutorització tant individual com grupal, incloent-hi seguiment acadèmic i personalitzat dels estudiants.

Gestió d'aules diverses: Estratègies per treballar amb grups heterogenis, adaptant-se a les necessitats individuals dels alumnes dins del context de FP.

Prevenció i intervenció: Identificació precoç de problemes emocionals o de comportament i intervenció eficaç per prevenir l'abandonament escolar.

Estratègies per a la inclusió educativa: Acompanyament de l'alumnat amb diversitat funcional o en situacions de risc, promovent una educació inclusiva.

Coordinació entre equips docents i famílies: Com treballar en xarxa amb altres docents, equips d'orientació, empreses col·laboradores i famílies per assegurar una formació integral de l'alumnat.

Metodologia:

Sessions teòriques per proporcionar una base sòlida en orientació i tutoria en el context de FP.

Tallers pràctics i simulacions per aplicar els conceptes apresos a situacions reals.

Estudis de casos reals, on els participants podran analitzar i discutir problemes comuns i com abordar-los.

Treball en grup per fomentar l'aprenentatge col·laboratiu i l'intercanvi de bones pràctiques.

Avaluació: 

  • Es requereix una assistència mínima (normalment un 80% del total de les hores del curs) per assegurar que l’alumne segueixi adequadament totes les sessions.
  • Es valorarà la participació activa en debats, tallers i activitats pràctiques, així com la implicació en el treball en grup i l’intercanvi d’experiències.
  • Els participants hauran de realitzar una activitat pràctica, que consistirà en el disseny d’una d’una activitat d’orientació aplicat a un cas real o hipotètic.
  • També poden haver de presentar les activitats pràctiques en grup, en els quals hauran de mostrar la seva capacitat d’aplicar els coneixements apresos.

Certificació: 25 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l'aprofitament i la transferència immediata.

Altres dades de la formació:

Format: Presencial

Horari: de 16:30h a 18:30h (Sessions de 2h)

Calendari: 

  • Dilluns: 18 de novembre i 2 de desembre,
  • Dijous: 7, 14, 21 i 28 de novembre i 5, 12 i 19 de desembre

  

INSCRIPCIÓ

   Darrera modificació: