Cursos de formació del professorat

 Descarregar Pdf
Genèrica Professorat

 

Des de l'ICE de la UdL amb la col·laboració del Departament d'Educació i Formació Professional, t'oferim un ventall de cursos de formació per tal que puguis aprofundir en la temàtica que més t'interessi amb la finalitat de millorar la teva formació i puguis transferir aquests aprenentatges a la teva aula.

Cal fer la inscripció clicant a l'enllaç corresponent que trobaràs al final de la informació de cada curs.

   Darrera modificació:

Informació i inscripcions als cursos del segon torn (primavera)

 Descarregar Pdf

Convivència positiva: Mediació escolar i benestar emocional com a eines per a la resolució de conflictes

Persones destinatàries:

Descripció: E.

Formadora: Laura Baldomà

Objectius:

- .

Continguts:

- .

Metodologia:

- .

Avaluació: 

- .

Certificació: 25 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial

Horari: de 17:45h a 20:00h (Sessions de 2h 15minuts)

Calendari: Els Dimecres

  • 23 i 30 d'octubre.
  • 6, 13, 20 i 27 de novembre.
  • 4 i 11 de desembre.

  

INSCRIPCIÓ

   Darrera modificació:

Informació i inscripcions als cursos del primer torn (tardor)

 Descarregar Pdf

LA MATEMÀTICA EN LES SITUACIONS D'APRENENTATGE, UN REPTE I UNA OPORTUNITAT

Persones destinatàries: Docents d’Educació Infantil i cicle inicial d'Educació Primària

Descripció: El treball d’una matemàtica amb sentit i complexa dins de les situacions d’aprenentatge, entenent aquestes situacions com a propostes globalitzades.

Formadores: Montserrat Cortadellas i Tània Majós

Objectius:

- Generar situacions d’aprenentatge globalitzades i amb sentit en el marc del currículum.

- Conèixer contextos de vida d’aula per aprofundir en el treball matemàtic a educació infantil i cicle inicial.

- Entendre les matemàtiques com un coneixement sociocultural, en relació amb l'entorn i ser capaç de vincular-les al dia a dia dels infants.

Continguts:

- Característiques de les situacions d’aprenentatge.

- L’alumnat com a protagonista del propi aprenentatge.

- Blocs de la matemàtica.

Metodologia:

- Presentarem diferents exemples d’aula i Conversarem sobre les diferents situacions presentades.

- Creació de noves situacions d’aprenentatge.

Avaluació: 

- Assistència a les sessions presencials.

- Generar una nova situació d’aprenentatge senzilla.

Certificació: 25 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial

Horari: de 17:45h a 20:00h (Sessions de 2h 15minuts)

Calendari: Els Dimecres

  • 23 i 30 d'octubre.
  • 6, 13, 20 i 27 de novembre.
  • 4 i 11 de desembre.

  

INSCRIPCIÓ

Integració de la IA en la tasca docent: eines i estratègies per al professorat

Persones destinatàries: Docents de tots els nivells educatius.

Integració de la IA en la tasca docent: eines i estratègies per al professorat

Formador: Javier Badia Clavera

Descripció: Aquest curs està dissenyat per capacitar al professorat en l'ús eficient de la intel·ligència artificial dins l'àmbit educatiu. Es proporcionarà una comprensió profunda de com les tecnologies emergents poden ser aplicades per personalitzar i millorar el procés d'aprenentatge. Els participants adquiriran coneixements pràctics sobre la integració de sistemes AI en la seva metodologia docent, amb l'objectiu de fomentar un entorn inclusiu i adaptatiu per als estudiants.
Es treballaran els continguts en format taller, de manera pràctica i vivencial, amb múltiples exemples i resolució de casos.

Objectius:

- Comprendre els fonaments de la IA en l'educació: Proporcionar als participants una sòlida comprensió de com la Intel·ligència Artificial (IA) pot ser aplicada en l'àmbit educatiu, des de la introducció dels seus conceptes bàsics fins a l'exploració de les seves aplicacions més avançades més enllà de ChatGPT.

- Desenvolupar habilitats en l'enginyeria de prompts per a l'ensenyament: Ensenyar als docents com dissenyar i optimitzar prompts per a eines d'IA, millorant la interacció amb assistents pedagògics IA i maximitzant la seva eficàcia en l'entorn d'aprenentatge.

- Integrar la IA com a suport pedagògic i en l'avaluació: Formar els participants en l'ús de la IA com a eina per enriquir l'experiència educativa, incloent l'assistència pedagògica personalitzada i l'aplicació de la IA en processos d'avaluació i feedback, amb l'objectiu de millorar l'eficiència i l'eficàcia de l'aprenentatge i l'ensenyament.

- Optimitzar la gestió d'aula mitjançant la IA: Proveir estratègies i eines basades en IA per a la gestió eficient de l'aula, incloent la personalització de l'aprenentatge i el suport a l'alumnat, per a crear entorns d'aprenentatge més inclusius i adaptatius.

- Creació i implementació de chatbots educatius: Capacitar els docents en el disseny i desenvolupament de chatbots educatius com a recursos interactius per suportar l'aprenentatge autònom i personalitzat, així com explorar casos d'ús avançats de la IA en l'educació per inspirar la creació de solucions innovadores en el seu propi context educatiu.

- Conèixer altres eines, més enllà de ChatGPT, per integrar en la seva tasca docent.

Programa:

  1. Introducció a la IA
    • Principis ètics
    • Privacitat
    • Ciberseguretat
    • Enginyeria de prompts
  2. Assistència pedagògica amb IA
    • Programacions
    • Projectes
    • Situacions d’aprenentatged. Gestió d’aula
  3. Creació de material
    • Eines creatives
    • Generadors de contingut
    • Disseny gràfic
    • Plataformes interactives
  4. Avaluació
    • L’avaluació competencial
    • Eines d’avaluació
    • Feedback
    • Anàlisi de dades
    • Generació d’informes
  5. Personalització de l’aprenentatge
    • Adaptació de continguts
    • Seguiment del procés
    • Eines per a l’atenció a la diversitat
    • Assistència a Plans Individualitats
  6. Conclusions i reflexions.

Metodologia:

La metodologia combinarà explicacions teòriques amb una forta component pràctica. Els participants treballaran amb exemples reals i desenvoluparan un portfoli de prompts i eines d'avaluació. Serà interactiu, amb espai per a preguntes, reflexions i l'intercanvi d'idees.

Avaluació: Presentació d’una experiència d’aula utilitzant la Intel·ligència Artificial..

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a les sessions presencials (80%)
  • Presentació d’una experiència d’aula utilitzant la Intel·ligència Artificial.

 

Altres dades de la formació:

Format: presencial.

Espai: Aula 1.05 de l'edifici Polivalent 2 del Campus de Cappont de la UdL (Carrer Pere de Cabrera, 5).

Horari: de 17:30h a 19:30h (Excepte el darrer dia que s'acabarà a les 20.30 h)

Calendari: Els Dimecres:

  • 30 d'octubre,
  • 6, 13, 20 i 27 de novembre,
  • 4 i 11 desembre.

  

INSCRIPCIÓ

Emergència climàtica: Resiliència ambiental a les Comunitats Educatives

Persones destinatàries: Docents de tots els nivells educatius.

Descripció: Amb l’emergència climàtica cada cop més evident, la humanitat tenim un repte existencial al que hem de donar resposta des de tots els fronts possibles. Els centres educatius tenim un paper molt important tant per a conscienciar la societat com per donar resposta i adaptar-nos als nous escenaris que ja patim (onades de calor, sequeres, crisis energètiques, pandèmies, etc.).

En aquesta formació farem un repàs de les diferents situacions que s’estan vivint arreu del planeta, quines eines i solucions s’estan aplicant i plantejarem quines respostes podem donar des dels diferents centres educatius.

Formador: Javier Hernández López

Objectius:

- Conèixer les diferents situacions i esdeveniments d’arreu del planeta que està ocasionant l’home i que estan provocant la crisi climàtica

- Detectar quins canvis climàtics ens afecten i què podem fer des dels centres educatius

- Descobrir diferents entitats i accions de resposta per lluitar contra la crisi climàtica

- Debatre i donar punts de vista sobre les diferents situacions presentades

- Elaborar un pla d’acció per aplicar-ho als nostres centres educatius

- Presentar les evidències i compartir-les amb la resta de companys/es de formació.

Continguts:

- Emergència Climàtica: evolució del canvi climàtic

- Resposta global i local al problema: Agenda 2030 i les ODS

- Comunitats energètiques locals: Transició energètica i social

- Entitats que lluiten contra la crisi climàtica

- Eines de recollida i anàlisi de dades als centres educatius: Petjada de carboni, consum energètic i de recursos, etc.

- Recursos i accions que podem dur a terme des dels centres educatius

- Pla d’acció climàtica als centres educatius.

Metodologia:

- Lectura de diferents articles i documents

- Visualització de diferents videos explicatius i documentals

- Resposta de preguntes i debat en petit i gran grup

- Pluja d’idees i comentaris mitjançant eines digitals

- Participació de ponents experts en el tema (per confirmar)

- Elaboració d’activitats i un pla d’acció climàtica adaptat al nostre centre educatiu.

Avaluació: 

- Participar activament en els debats i activitats realitzades

- Conèixer i saber aplicar les diferents eines i recursos per lluitar contra la crisi climàtica des del nostre centre educatiu

- Elaborar i exposar les evidències del pla d’acció o activitat plantejada pel centre educatiu.

Certificació: 25 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Entrega de la tasca proposada/evidències

 

Altres dades de la formació:

Format: semipresencial.

Espai: Aula 0.29 de l'edifici Polivalent 1. Campus de Cappont de la UdL.

Horari: 

La primera i la darrera sessió seran de 17.00 h a 20.00 h 

La resta de sessions seran de 17.30 a 19.30 h

Calendari: Els Dimecres

  • 16, 23 i 30 d'octubre (presencials)
  • 6, 13 i 20 de novembre (virtuals)
  • 27 de novembre i 4 i 11 desembre (presencials).

  

INSCRIPCIÓ

Creació literària: orientacions didàctiques

Persones destinatàries: docents d'àmbit lingüístic d'ESO i Batxillerat.

Descripció: Aquesta formació oferirà als participants recursos per a dissenyar l’assignatura de Creació Literària, optativa de Batxillerat. D’una banda, treballarem tècniques per a millorar els textos literaris. D’altra, a partir d’una situació d’aprenentatge i de la pròpia pràctica d’escriptura, en dissenyarem una. Ambdues parts seran revisades i comentades per les formadores. Els assistents hauran, també, de comentar almenys una tasca aliena.

Formadores: Maite Alarcón i Mariana Font

Objectius:

  • Conèixer tècniques d’escriptura per a construir textos literaris.
  • Donar eines per a exaltar la pròpia identitat lectora i creadora.
  • Estimular la creativitat literària i artística.
  • Compartir experiències de lectura de textos propis.
  • Elaborar una situació d’aprenentatge per la matèria optativa de Batxillerat Creació Literària.

Continguts:

1a sessió: Presentació del curs. El full en blanc. La inspiració. L’observació del món.

2a sessió: La visibilitat. Abstracte i concret. La versemblança. 

3a sessió: Com i què narrar. La veu narrativa.

4a sessió: El tractament del tema, la naturalitat.

5a sessió:  L’estil. El to. La temperatura. Tancament del taller, mostra d’escrits.

6a sessió: L’assignatura de Creació Literària. Anàlisi de casos d’èxit. L’esquelet de l’assignatura. Intercanvi d’experiències. Pausa 30’. De la programació general a la Situació d’Aprenentatge Mestra. Banc d’activitats per categories. L’avaluació: objectius, criteris, eines i instruments. Fira d’esborranys de Situacions d’Aprenentatge.  + 3 tasca final a casa.

Metodologia: sessions teòriques i pràctiques.

Certificació: 25 hores de formació (17 hores de docència presencial, 8 hores de treball personal i feedback amb les formadores)

Avaluació/Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Diversos espais

Calendari i horari: 

  • Dimecres, 16 d'octubre, de 17:00 a 19:30 h Aula 029-030, Edifici del Rectorat-Facultat de Lletres
  • Dijous, 24 d’octubre, de 17:00 a 19:30 h AJORNADA
  • Dimecres 30 d’octubre, de 17:00 a 19:30 h Aula 029-030, Edifici del Rectorat-Facultat de Lletres
  • Dijous 7 de novembre, de 17:00 a 19:30 h Aula 010A, Edifici del Rectorat-Facultat de Lletres
  • Dijous 14 de novembre, de 17:00 a 20:00 h Aula 010A, Edifici del Rectorat-Facultat de Lletres
  • Dissabte 16 de novembre, de 09.30 a 14.00 h Aula 1.06, Edifici Polivalent 2, Campus de Cappont
  • Dijous 28 de novembre, de 17:00 a 19:30 h Espai 1.16-Aula Sala videoconferències, Edifici del Rectorat-Facultat de Lletres

  

INSCRIPCIÓ

Explorant Matemàtiques: Didàctica, Heurística i Probabilitat en Acció

Persones destinatàries: Docents de secundària – Especialitat: matemàtiques

Descripció: Com aprenem matemàtiques? Com podem ajudar al nostre alumnat a adquirir aquesta competència? Què és aquest nou bloc «estocàstic»?

Formador: Andreu Arbó Trabado

Objectius:

Comprendre les principals maneres d’ajudar a l’alumnat a comprendre, consolidar i emprar les matemàtiques utilitzant el bloc estocàstic de la matèria.

Continguts:

Estocàstica
- Atzar i probabilitat
- Estadística descriptiva
- Mostreig
- Estadística inferencial
- Didàctica de les matemàtiques
- Resolució de problemes
- Constructivisme
- Manipulació amb suport
- Atenció a la diversitat i factors socioculturals

Introducció a les heurístiques matemàtiques
- Comprensió matemàtica
- Descomposició del problema
- Busca de patrons
- Fer una estimació
- Treballar amb exemples similars
- Treballar cap enrere

Metodologia:

En cadascuna de les sessions presencials es treballarà contingut especiífic del bloc estocàstic de la matèria, l'ús de diferents eines, plantejament d'exemples pràctics, problemes reals i una posterior conversa sobre les diferents situacions presentades.

Avaluació: Realització de tasques on line encomanades a partir del contingut treballat en les sessions presencials.

Certificació: 25 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

Altres dades de la formació:

Format: 9 sessions presencials i 7 hores de treball personal telemàtic.

Espai: Aula 2.02 de l'edifici Polivalent 1. Campus de Cappont de la UdL.

Horari: Dijous de 17 h a 19 h (Sessions de 2h)

Calendari: 

  • 17, 24 i 31 d'octubre,
  • 7, 14, 21 i 28 de novembre,
  • 12 i 19 de desembre.

  

INSCRIPCIÓ

Metodologies actives (ABP) a la Formació Professional. Implementació a l’aulaF

Persones destinatàries: Docents de Formació Professional

Descripció: Aquest curs està dissenyat per acompanyar el professorat en el procés de disseny, organització i gestió d'un cicle formatiu complet, part d'un cicle, o del mòdul de projecte/síntesi, tot aplicant la metodologia de l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP). Utilitzarem el mètode RADAR (Reflexió, Anàlisi, Disseny, Acotació, Reorganització) per estructurar el treball per projectes de manera intermodular, fomentant l'aprenentatge integrat i coherent entre diferents mòduls.

Formadors/es: Olga Castilla i Paco González

Objectius:

  • Proporcionar eines i estratègies per realitzar una diagnosi del cicle formatiu (CF) i determinar els aspectes clau a millorar.
  • Explicar com dissenyar projectes intermodulars, ajustant-los a les necessitats reals de l'alumnat.
  • Desenvolupar criteris i eines per establir una avaluació coherent dels projectes en el marc de l'ABP.

Continguts:

El curs es divideix en 4 blocs temàtics, cadascun dels quals correspon a una fase del mètode RADAR. El contingut de cada bloc està pensat perquè els participants puguin treballar-lo tant en les sessions presencials com de manera autònoma.

  • Bloc 1: Reflexió i Anàlisi
    Reflexió sobre l'estat actual del cicle formatiu i anàlisi de les necessitats de millora.
  • Bloc 2: Disseny
    Creació i planificació de projectes intermodulars adaptats a la realitat educativa dels participants.
  • Bloc 3: Acotació (Avaluació)
    Definició de criteris d'avaluació, creació de rúbriques i eines per avaluar els projectes de manera formativa i sumativa.
  • Bloc 4: Reorganització
    Revisió, ajustament i coordinació dels projectes entre mòduls per garantir la seva coherència i efectivitat.

Metodologia:

El curs segueix una metodologia pràctica i participativa, combinant l'exposició teòrica amb el treball col·laboratiu i l’assessorament personalitzat:

  • Exposicions teòriques: Introducció a la metodologia ABP i al mètode RADAR.
  • Debat grupal: Discussió de casos pràctics reals aportats pels participants.
  • Activitat pràctica: Diagnosi inicial del cicle formatiu o del mòdul seleccionat.
  • Assessorament individualitzat: Feedback dels formadors sobre els projectes desenvolupats pels participants.
  • Treball autònom o en equip: Els participants hauran de completar tasques pràctiques entre sessions.

Avaluació: 

Per a la superació del curs es requerirà:

  • Assistència mínima del 80% a les sessions presencials.
  • Realització de 3 activitats pràctiques vinculades a cada fase del mètode RADAR.

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

Altres dades de la formació:

Format: Semipresencial

  • Sessions presencials: 4 sessions de 3,5 hores cadascuna (14 hores totals).
  • Treball autònom o en equip: 6 hores dedicades a la realització de tasques pràctiques entre sessions.

Espai: Aula 1.34 de la Facultat de Dret, Economia i Turisme. Campus de Cappont de la UdL.

Horari: de 15:45h a 19:15h (Sessions de 3,5h)

Calendari: Els Dimecres

  • 6, 13, 20 i 27 de novembre.  

INSCRIPCIÓ

La Geografia i els ODS en les situacions d’aprenentatge a l’ESO i el Batxillerat

Persones destinatàries: Professorat de Ciències Socials d’ESO i Geografia de 2n de Batxillerat

Descripció: Es presentaran estratègies metodològiques per integrar components de l’àmbit de la Geografia relacionats directament amb els ODS en les situacions d’aprenentatge d’ESO i Batxillerat.

Formadores: Quim Bonastra, Jesús Burgueño, Josep Ramon Mòdol, Joan Ganau i Glòria Garcia.

Objectius:

- Valorar el paper de la geografia en propostes didàctiques transversals, a partir del currículum actual.

- Aplicar estratègies metodològiques per ensenyar geografia relacionades amb els ODS des de l’aproximació als SIG i al medi rural i urbà.

- Planificar el treball del llenguatge específic de la geografia com a via per facilitar l’aprenentatge.

- Dissenyar o transformar propostes didàctiques per integrar els recursos metodològics abordats en la formació.

Continguts:

- El paper de la geografia en les situacions d’aprenentatge des d’una mirada transversal. Com es presenta en el currículum

- El llenguatge geogràfic i els ODS a les aules de secundària

- Els SIG i els ODS. Una experiència solidària: el Mapaton.

- Els ODS en el territori: els medis rurals i urbans.

  • Aplicar ODS en medis rurals.
  • Aplicar ODS en medi urbà.

- Disseny de propostes didàctiques que integren la Geografia.

Metodologia: Les sessions alternaran la presentació de continguts amb la realització d’activitats, tipus taller, per tal que els docents assistents integrin els recursos metodològics presentats. Caldrà dissenyar una tasca per certificar la formació.

Avaluació: Es valorarà l'assistència i la participació activa en les sessions. Caldrà realitzar els encàrrecs i lliurar una proposta d’activitat.

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • 80% d’assistència a les sessions presencials i virtuals.
  • Participació activa en les sessions formatives.
  • Validació positiva de les tasques necessàries per a la certificació.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula 3.31, de l'edifici del Rectorat de la UdL.

Horari: de 17:00 h a 20:00 h

Calendari: Els dimarts:

  • 29 d'octubre,
  • 12 i 26 de novembre,
  • 3 i 17 de desembre.

  

INSCRIPCIÓ

AI, Tech, and Competencies: Revamping Traditional English Methodology

Persones destinatàries: Mestres i professorat d’anglès.

Descripció: 

L’objectiu de la formació és doble: d’una banda, empoderar el professorat de primària, ESO i Bat per a dissenyar una programació que asseguri el desenvolupament de la competència comunicativa en anglès de l’alumnat tot ajudant-nos de la intel·ligència artificial. De l’altra, fer ús de l’IA a l’aula de llengua estrangera. Serà una formació eminentment pràctica a partir de l’anàlisi de documents d’aula amb l’objectiu d’elaborar un esbós de programació d’una situació d’aprenentatge.

Formadora: Montse Irún Chavarria

Objectius:

  • Aplicar la intel·ligència artificial en les situacions d’aprenentatge tant per ajudar en la tasca docent com en l’aprenentatge de l’alumnat.
  • Compartir situacions i experiències d’aprenentatge globalitzadores motivadores, capacitadores, i contextualitzades que incloguin eines TIC i, en especial, IA.
  • Argumentar i evidenciar les característiques d’una avaluació formativa i formadora que ajudi l’alumnat a millorar.

Continguts:

  1. El currículum d’anglès 2022 d’Educació general i Batxillerat.
  2. La programació de la matèria d’anglès.
  3. L’avaluació competencial per i com aprenentatge.
  4. Les situacions d’aprenentatge en anglès.
  5. La Tecnologia i la IA a l’aula d’anglès

Metodologia:

Taller pràctic on, a partir d’unes pautes i models, treballarem es continguts de cada sessió. Taller per guiar en la implementació d’activitats pràctiques utilitzant la tecnologia i la intel·ligència artificial per a desenvolupar a les aules i per ajudar al professorat en les tasques docents a l’aula d’anglès.

Avaluació: 

  • Aprofitament de la transferència immediata a la pràctica docent dels continguts relacionats de l'activitat formativa.
  • Definició de les línies de treball a seguir per a l'aplicació de la formació a la pràctica docent.

Certificació: 25 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l'aprofitament i la transferència immediata. Treball autònom.

Altres dades de la formació:

Format: Virtual.

Horari: de 17:00h a 20:00h (Sessions de 3h)

Calendari: Els Dilluns

  • 4, 11, 18 i 25 de novembre,
  • 2 i 9 de desembre.

  

INSCRIPCIÓ

Orientació i acció tutorial a la Formació Professional

Persones destinatàries: Professorat, tutors/es i orientadors/es de FP

Descripció: El curs d’orientació i acció tutorial en la Formació Professional (FP) s’adreça a professorat, tutors/es i orientadors/es d’FP i pretén facilitar-los eines i propostes per acompanyar l’alumnat en el seu procés de formació i orientació personal, acadèmica i professional. Amb aquesta formació es pretén dotar els i les docents d’estratègies adreçades al suport integral de l’alumnat  facilitant entorns d’aprenentatge orientats a atendre la diversitat de l’alumnat present en les aules d’FP ( diverses edats, motivacions, procedències, necessitats educatives, etc.).

Formadores: Carme Alimbau Castells i Maite Oró Piqueras

Objectius:

  • Capacitar el professorat i  tutors/es assumir responsabilitats en l’acció  tutorial de manera més efectiva en centres de FP.
  • Capacitar els professors per actuar com a tutors/es, a més de la seva tasca docent, oferint suport acadèmic, personal i professional als alumnes.
  • Facilitar eines al professorat en la gestió, resolució de conflictes i acompanyament emocional dels estudiants.
  • Treballar les habilitats de mediació, resolució de conflictes i comunicació entre alumnes, docents i famílies.
  • Proporcionar eines per atendre les necessitats acadèmiques, personals i professionals dels estudiants.
  • Contribuir a la inserció laboral dels alumnes, orientant-los en la presa de decisions respecte al seu futur professional.
  • Fomentar la millora de les competències socials i emocionals dels estudiants.
  • Obtenir eines per atendre  la diversitat  present a l’aula  d’FP.

Continguts:

Tutoria integrada a la docència: Eines i estratègies per aplicar les funcions tutorial dins del mateix procés d'ensenyament, aprofitant les relacions que es construeixen dins l'aula.

Acció tutorial en la FP: Recursos per a la tutorització tant individual com grupal, incloent-hi seguiment acadèmic i personalitzat dels estudiants.

Gestió d'aules diverses: Estratègies per treballar amb grups heterogenis, adaptant-se a les necessitats individuals dels alumnes dins del context de FP.

Prevenció i intervenció: Identificació precoç de problemes emocionals o de comportament i intervenció eficaç per prevenir l'abandonament escolar.

Estratègies per a la inclusió educativa: Acompanyament de l'alumnat amb diversitat funcional o en situacions de risc, promovent una educació inclusiva.

Coordinació entre equips docents i famílies: Com treballar en xarxa amb altres docents, equips d'orientació, empreses col·laboradores i famílies per assegurar una formació integral de l'alumnat.

Metodologia:

Sessions teòriques per proporcionar una base sòlida en orientació i tutoria en el context de FP.

Tallers pràctics i simulacions per aplicar els conceptes apresos a situacions reals.

Estudis de casos reals, on els participants podran analitzar i discutir problemes comuns i com abordar-los.

Treball en grup per fomentar l'aprenentatge col·laboratiu i l'intercanvi de bones pràctiques.

Avaluació: 

  • Es requereix una assistència mínima (normalment un 80% del total de les hores del curs) per assegurar que l’alumne segueixi adequadament totes les sessions.
  • Es valorarà la participació activa en debats, tallers i activitats pràctiques, així com la implicació en el treball en grup i l’intercanvi d’experiències.
  • Els participants hauran de realitzar una activitat pràctica, que consistirà en el disseny d’una d’una activitat d’orientació aplicat a un cas real o hipotètic.
  • També poden haver de presentar les activitats pràctiques en grup, en els quals hauran de mostrar la seva capacitat d’aplicar els coneixements apresos.

Certificació: 25 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l'aprofitament i la transferència immediata.

Altres dades de la formació:

Format: Presencial

Horari: de 16:30h a 18:30h (Sessions de 2h)

Calendari: 

  • Dilluns: 18 de novembre i 2 de desembre,
  • Dijous: 7, 14, 21 i 28 de novembre i 5, 12 i 19 de desembre

  

INSCRIPCIÓ

   Darrera modificació: