III Intercanvi d'experiències STEAM per al professorat

 Descarregar Pdf

Presentació

La III Jornada d'Intercanvi d'Experiències STEAM per al professorat, que va tenir lloc a l'Auditori del CCCT del C. de Cappont de la UdL, va permetre la trobada de forma presencial després de les dues edicions anteriors que s'havien desenvolupat virtualment degut a la situació sanitària viscuda.

En la mesura que som conscients que el format presencial fa difícil l'accés als docents de tot el territori que geogràficament és molt ampli, es va fer un streaming per a facilitar la participació d'aquest professorat.

L'objectiu principal d'aquesta III Jornada d'Intercanvi d'Experiències STEAM és compartir les experiències STEAM que el professorat va dur a terme en el seu centre durant el curs 2021-22, per tal d'enriquir-nos entre iguals, inspirar-nos per a la pràctica i adaptar les experiències STEAM a la pròpia realitat de cada centre.

Al mateix temps, també volem un enriquiment de la mà de persones expertes del món de la recerca universitària i, en aquest sentit, vam poder gaudir de la conferència de la Montserrat Pedreira de la UVic-Universitat Central de Catalunya.

Programa

28/06/2022               VÍDEO DE LA SESSIÓ

16:30h Presentació i benvinguda a càrrec del director de l'ICE, Sr. Fernando Guirado Fernández (Auditori del CCCT)

16:40h Conferència: EL TREBALL DELS ÀMBITS STEAM A ED. INFANTIL a càrrec de Montserrat Pedreira Álvarez. Doctora en educació, mestra d’ed. infantil i primària, formadora en didàctica de la ciència i creadora dels espais de ciència en lliure elecció per a les primeres edats: Niu de ciència (Museu de Ciències Naturals de Barcelona), Lab 0_6 (Facultat de Ciències Socials de Manresa) i Explora 0-6 (Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya). Actualment dirigeix el Grau en Mestre d’Ed. Infantil a la FCS de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya).

Torn obert de paraula.

17:30h Intercanvi d’experiències d’Educació Infantil i Primària.

19:30h Cloenda.

19:35h Exposició lliure de materials, dispositius i productes dels projectes STEAM presentats en aquesta jornada, en el Hall de l'auditori del CCCT.

 

29/06/2022            VÍDEO DE LA SESSIÓ

16:30h Presentació i benvinguda a càrrec del director de l'ICE, Sr. Fernando Guirado Fernández (Auditori del CCCT)

16:40h Intervenció de Francisco Borja Llaser, ambaixador STEAM dels SSTT de Lleida.

17:00h Intercanvi d’experiències d’ESO i Batxillerat.

19:30h Cloenda.

19:35h Exposició lliure de materials, dispositius i productes dels projectes STEAM presentats en aquesta jornada, en el Hall de l'auditori del CCCT.

Durant tota la setmana hi haurà una exposició de cartells en els que podrem veure els continguts i les imatges de les experiències que es presentaran durant els dos dies, en el mateix Hall de l'auditori de l'edifici del Centre de Cultures i Cooperació Transfrontera del Campus de Cappont de la UdL.  

Taula d'exposicions

CONTINGUT I MATERIALS DE LES INTERVENCIONS

28 de juny de 2022

16:30h Presentació de la Jornada (Auditori - CCCT del C. de Cappont de la UdL)

Conferència: EL TREBALL DELS ÀMBITS STEAM A ED. INFANTIL

A càrrec de Montserrat Pedreira Álvarez.

Per què cal començar a treballar les disciplines STEAM des de l’inici? Quins aspectes importants cal tenir en compte per introduir propostes steam a les aules d’infantil (i primària!)? Quines qualitats associades volem promocionar en els infants? La xerrada també presentarà recursos alhora que posarà de relleu alguns problemes recurrents per portar l’steam a les aules. 

 

17:30h Intercanvi d’experiències d’Educació Infantil i Educació Primària

LA VIDA

Ponent: Rafa Burgos Granados

Ed. Primària

Escola Parc del Saladar

Alcarràs

Treball del model d'ésser viu a partir de petites investigacions desenvolupat a partir del model d'ésser viu que proposa el CESIRE.

C. experimentals, Tecnologia, Enginyeria, Art, C. socials...,

EL RETORN DE LA CIGONYA

Ponents: Anna Miranda, Úrsula Olmo i Lídia Pino

Ed. Infantil

Escola Vilanova de Segrià (ZER Alt Segrià)

Vilanova de Segrià

Partint del retorn de la cigonya s'inicia una experiència real i autèntica en la que sorgeixen dubtes que cal resoldre fomentant el pensament crític, la recerca de solucions a través l'aprenentatge globalitzat i metodologies actives, tot provocant emoció en els infants.

C. experimentals, Art, C. socials..., Matemàtiques

TINKERING

Ponents: Roger Bergadà Olivé, Elisabet Moreno Castro i Mireia Divina Blanco Farré

CI-CM (Ed. Primària)

Escola FEDAC Lleida

Lleida

Dissenyem oportunitats perquè l’infant pensi amb les mans per construir significat i comprensió, així es desenvolupen noves percepcions i coneixements mentre participen activament en la fabricació d'un artefacte.

C. experimentals, Tecnologia, Art, C. socials..., Matemàtiques

INVESTIGACIÓ STEAM AMB ELS ODS

Ponent: Anna Albesa Orpinell

Ed. Primària

Escola El Bruc

El Bruc

A l’escola El Bruc hem apostat per la introducció del treball STEAM a l’aula per tal d’apropar-nos als aprenentatges globalitzats i transversals. Això ho fem en una franja escolar dedicada als treballs d’investigació on l’estudi dels ODS ens permet aplicar una mirada global i sobretot contextualitzada i significativa al seu entorn.

C. experimentals, Tecnologia, Enginyeria, Art, C. socials, Matemàtiques

STEAMEM ELS OCEANS

Ponent: Mercè Mitjaneta Ticó

Ed. Infantil

Escola Vall Ondara (ZER La Segarra)

Ribera d’Ondara

És un projecte globalitzat a través del qual l’alumnat aprèn continguts matemàtics, artístics i científics i amb l’objectiu final de prendre conscienciació social i adonar-se de la gran problemàtica medi ambiental que existeix: La contaminació dels plàstics al mar.

C. experimentals, Art/C. socials i Matemàtiques

CAPPONT MARKET // ECO Lleida

Ponents: Mònica Blasco Paüls i Roger Miquel Mir

Ed. Primària

Escola Frederic Godàs

Lleida

La sostenibilitat i el canvi climàtic són una realitat sobre la qual cal intervenir. Què podem fer com a infants per a cuidar el planeta?

Analitzant el nostre entorn proper, la ciutat de Lleida i el barri de Cappont, identifiquem unes necessitats i elaborem unes propostes per fomentar el comerç de barri i els productes de Km 0.

C. experimentals, Tecnologia, Enginyeria, C. socials, Matemàtiques

MATATALAB I ELS ANGLES DE L’ESPAI

Ponents: Noemí Montull Segarra i Núria Pastó Llobera

CI (Ed. Primària)

Escola Minyons d’Urgell

Fondarella

Aquest projecte engloba els continguts de mesura i el dibuix dels angles, les constelacions de l’espai i la seva representació, i el llenguatge de programació a través del matatalab.

Dins el projecte “l’univers”, hem après les diferents constel·lacions, estudiant-ne els seus angles, representant-los, i dibuixant-los utilitzant el llenguatge de programació amb el robot “matatalab”.

Tecnologia, Art, Ciències socials..., Matemàtiques

 

19:30h Cloenda i exposició de treballs i materials STEAM (Hall de l’auditori - CCCT del C. de Cappont de la UdL)

 

29 de juny de 2022

16:30h Presentació de la Jornada (Auditori - CCCT del C. de Cappont de la UdL)

 

17:00h Intercanvi d’experiències d’Educació Secundària

SI TROBEM LES OMBRES, BUSCAREM LA LLUM

Ponent: Montse Remacha i David Català

ESO

Institut Seròs 

Seròs

Es proposa donar eines per poder incorporar a l’aula processos artístics contemporanis, desxifrar i crear obres després d’investigar i treballar amb la llum i les ombres, experimentar amb la llum per tal de descobrir com és, com funciona i quin és el seu comportament i temptar amb les ombres projectades (Teorema de Tales, semblança i proporcionalitat)

    C. experimentals, Art i Matemàtiques

Projecte ADMIRA

Ponents: Iolanda Huguet i Òscar Fabregat

4t ESO i batxillerat

Institut Mollerussa IV i Institut Ribera del Sió

Mollerussa i Agramunt

El Projecte ADMIRA pretén crear una xarxa d'escoles al voltant de l'ús de Detectors Timepix dissenyats al CERN que permet investigar la radiació a l'aula tot apropant el món de la física quàntica a l’alumnat.

Ciències experimentals, Tecnologia, Ciències socials.

Projecte RETOTECH

Ponents: Javier Badia Clavera i Iban Chordi

ESO

INS Torre Vicens

Lleida

Dins del programa RetoTech s'han dut a terme diferents projectes STEAM per tal de solventar necessitats de la vida quotidiana, realitzant tant el montatge amb materials diversos com la programació de la placa Arduino modificada per a dur a terme el control del procés.

C. experimentals, Tecnologia, Enginyeria.

S.O.S.Tenibles

Ponent: Mònica Aguilera Delgado

1r ESO

Institut Maria Rúbies

Lleida

Telenotícies creat per l'alumnat de 1r de la ESO amb temàtica sobre els ODS i les diferents activitats treballades relacionades amb el desenvolupament sostenible.

Ciències experimentals, Tecnologia, Art/Ciències socials i Matemàtiques

ENLAIRAMENT D'UN GLOBUS-SONDA A L'ESTRATOSFERA

Ponent: Francesc Barrachina Vilaplana

ESO

Institut Joan Oró

Lleida

Es descriu el projecte dut a terme per alumnes de l’institut Joan Oró, el juny de 2019, el seu desenvolupament i culminació, així com l’anàlisi de les dades obtingudes.

C. experimentals, Tecnologia, Enginyeria.

UNA GROUND STATION PER AL SEGUIMENT DE DADES EMESES PER SATEL·LITS

Ponent: Josep Mª Perelló Gregori

Batxillerat

INS Torre Vicens

Lleida

S'ha realitzat el disseny d'una estació de seguiment de missatges i imatges emeses per satèl·lits (ground station), incloent l'antena i la resta d'elements, així com el software necessari tant per a fer el correcte seguiment dels satèl·lits com la captació de les imatges i missatges i la seva decodificació i lectura.

C. experimentals, Tecnologia, Enginyeria, Matemàtiques.

MICROPROJECTES DE SOSTENIBILITAT 

Ponents: Mercè del Barrio, Montse Mir i Olga Sanfeliu

ESO

Institut Guindàvols

Lleida 

Aquests tres darrers anys, hem dissenyat microprojectes STEAM, amb els que hem tractat diferents aspectes de sostenibilitat:

- Quina és la nostra responsabilitat en el canvi climàtic?

- Saps què respires?

- Fem net!

Ciències experimentals, Tecnologia i Art.

COM EVITEM LA NOSTRA EXTINCIÓ CONSUMISTA?

Ponent: José Francisco Cárdenas Morante

3r ESO

Escola FEDAC Lleida

Lleida

Les Ciències Socials i la Tecnologia al servei de l'ODS 12 (producció i consum responsable). Els alumnes, identificats amb diferents països, han de reflexionar sobre l'economia circular i desenvolupar les competències digitals per gravar i editar una Declaració d'Estat, que serà utilitzada en una simulació de l'assemblea de l'ONU.

Tecnologia, Ciències socials.

GRAVETAT ZERO

Ponent: Anicet Cosialls Manonelles
Batxillerat 
Institut Guindàvols
Lleida

Es pretén fomentar la ciència espacial a partir de l'elaboració d' un curt científic, divertit però no exempt de rigor científic, que ajudi, sobretot els més joves a ampliar el seus coneixements sobre l'astronàutica i a promoure les seves vocacions científiques.

Ciències experimentals, Tecnologia, Art/Ciències socials.


 

19:30h Cloenda i exposició de treballs i materials STEAM (Hall de l’auditori - CCCT del C. de Cappont de la UdL)

 

Durant tota la Jornada podeu visitar l'exposició de cartells sobre les experiències que es presentaran en aquestes jornades.

 

 

   Darrera modificació: