Equip ICE Educació estadística i probabilitat
Descarregar PdfCoordinació
Nom: Maria Ricart Aranda
Email: maria.ricartaranda@udl.cat
Descripció
La incidència del nostre grup recau, sobretot, en el treball competencial de l'estadística i la probabilitat a l'educació infantil i primària.
La metodologia que es desenvolupa en aquest grup es basa, d'una banda, en sessions presencials amb un treball grupal col·laboratiu amb tots els membres de l'equip i, de l'altra, en el treball individual i professional de cada membre de l'equip en el seu entorn habitual de treball (aula d'escola, d'institut o universitat). Es preveu realitzar les reunions presencialment per treballar sobre els diferents objectius que es pretenen assolir (anàlisis, discussió de resultats, reflexió sobre conclusions i sobre la pròpia pràctica, disseny de tasques i la seva avaluació...) i s'acorda que per a la propera sessió, les tasques a realitzar, les facin arribar amb anterioritat. Les reunions es fan quinzenalment o mensualment amb una durada estimada d'unes dues hores.
Objectius
- Dissenyar, implementar i avaluar situacions d’ensenyament i aprenentatge del sentit estocàstic per l’Educació Infantil i l’Educació Primària.
- Identificar indicadors d’idoneïtat didàctica per a l’ensenyament i aprenentatge
del sentit estocàstic a l’escola. - Transferir la recerca realitzada en congressos i articles científics.
Continguts
Paraules clau: Sentit estocàstic, situació d’aprenentatge, idoneïtat didàctica, educació infantil i educació primària
De l’assoliment dels objectius del nostre grup, se n’espera identificar indicadors d’idoneïtat didàctica per a l’ensenyament i aprenentatge del sentit estocàstic que, juntament amb les situacions d’aprenentatge, ens han de permetre elaborar un conjunt de bones pràctiques o guies didàctiques del sentit estocàstic per a l’escola que serveixin de model per a d’altres docents per tal de desenvolupar l’alfabetització estocàstica dels nens i nenes de l’escola.
Activitats i Recursos
RECURSOS
- Col·lecció d'applets de Matemàtiques de diferents nivells, incloent alguns en 3 dimensions per treballar en l'àmbit de la Estadística i la Probabilitat. Els applets permeten la interacció en escenes on es poden manipular diversos elements, observar els canvis generats i extreure conclusions o aprendre a partir d'aquestes interaccions.
- Pràctica realitzada per mestres d'educació infantil i educació primària relacionada amb les QUELIS. Les QUELIS son un recurs didàctic que presenta quatre elements (imatges, símbols, objectes,...), tots coincideixen en algun aspecte amb altres dos i tots difereixen de la resta en al menys una característica, cal identificar-la per tobar l'intrús.
ACTIVITATS REALITZADES
2019 | ||
4 de maig | Jornada d'Educació Estadística | Jornada dedicada a formar el professorat d'Educació Infantil i Primària per entendre les diverses formes possibles d'aplicar l'àmbit de l'estadística a l'aula. |
- Projecte a escoles de primària - L'objectiu principal és saber com els alumnes treballen l'estadística sense haver-ho estudiat prèviament. A partir d'una anàlisi de com treballen dos grups de nens, els que tenen nocions d'estadística i els que no, i saber quines idees prèvies tenen, nosaltres decidirem com treballar-ho. Primer analitzarem la classe que en sap i posteriorment a la classe que no per veure quins són els resultats. Tot això ens servirà per exposar-ho a congressos i extreure'n conclusions.